vegoguiden-Haricotsverts och sockerartor_

Haricots verts och sockerärtor

Haricots verts är en lång grön böna som växer utomhus på plantor och formen är rund. Sockerärtorna är platta och kan ätas direkt från plantan, som gillar att klättra. Gröna färska bönor och ärtor som haricots verts och sockerärtor är klimatsmarta grödor – om de odlas nära! Tyvärr kommer en stor del av de färska gröna bönor vi hittar i butiken med flyg från länder i Afrika och Sydamerika. Klimatpåverkan blir då betydande – i bönornas fall kan det röra sig om 20 gånger högre än för de annars vanligaste livsmedelstransporterna väg och båt. Det kan också vara mycket hög risk för förlust av biologisk mångfald eftersom odlingarna kan anläggas i områden som är naturligt artrika. Dessutom är lagstiftningen kring bekämpningsmedelsanvändning osäker.

Visste du att haricots verts kommer tvåa och sockerärtor på nummer fyra i Livsmedelsverkets topplista över de tio näringsrikaste grönsakerna bland dem vi äter mest av i Sverige?

WWFs råd

Ät helst

• Ekologiska haricots verts / sockerärtor från Sverige och Europa

Ekologiskt visar att haricots vertsen och sockerärtorna är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkta eller EU-ekologiska!

Ät gärna

• Haricots verts / sockerärtor från Sverige och Europa