Gå till huvudinnehållet

Nyheter|31 jan, 2020

Koalan Maryanne räddades – en strimma av hopp i brändernas Australien

Räddad koala från branden i Australien

Koalan Maryanne tillsammans med Darren Grover, naturvårdsexpert på WWF Australien

Skogsbränderna i Australien har fått ny fart när en ny värmevåg i dagarna nått delstaten Queensland och nödläge har utlysts. Totalt har en yta på mer än 100 000 kvadratkilometer brunnit, vilket motsvarar en fjärdedel av Sverige. Ödeläggelsen är enorm och ett gigantiskt återhämtningsarbete väntar.

– Det är en enorm påfrestning. Men det är hoppfullt att så många vill hjälpa till, säger WWF i Australien som vittnar om en stark solidaritet.

Givarviljan är stor och pengar strömmar in till ideella organisationer som bistår människor med humanitär hjälp eller tar hand om drabbade djur.

Se videon om koalan Maryanne som räddats och överlevt lågorna.

– Tack vare generositeten hos våra supportrar och samarbetspartners har vi kunnat ge omedelbart stöd där det behövs som mest. Vi kanaliserar hjälp till organisationer som bistår med akut veterinärvård, mat, provisoriska hem och rehabilitering för skadade djur. Det är otroligt att se människor gå samman för att rädda det hårt drabbade djurlivet, säger Dermot O’Gorman, generalsekreterare på WWF Australien.

WWF ger pengar till djursjukhus och rehabiliteringscenter

WWF stödjer bland annat den ideella organisationen RSPCA Queensland. De driver kliniker för skadade och föräldralösa djur som drabbats av bränder i nationalparken Tallaganda i delstaten New South Wales. WWF ger också bidrag till ett hälsocenter, Australian Wildlife Health Center, för att anställa veterinärpersonal.

Pengar går också till räddningsorganisationen Native Animal Rescue. De tar hand om känguruer, reptiler, pungråttor och sotkakaduor som skadats av bränderna i västra Australien.

Mitt i smärtan och förödelsen finns strimmor av hopp. Den unga koalan Maryanne har haft tur. Hon har överlevt en skogsbrand vid Wivenhoe Pocket och tas nu omhand på RSPCAs djursjukhus i Queensland efter att ha fått akutvård.

– Hon har fått allvarliga brännskador på tassarnas trampdynor och tappat en klo. Det är som att få hela sina handflator sönderbrända. Skadorna har nästan läkt nu men vi behöver ha henne under uppsikt ett tag till för att se till att hon mår bra. Jag tror hon har lidit av fruktansvärda smärtor, säger Darren Grover, naturvårdsexpert på WWF Australien

Medlen som samlas in gör det möjligt för specialutbildade veterinärer att ta hand om de brännskadade djuren och se till att djur som Maryanne kan rehabiliteras efter sin behandling.

– Just nu tar vi emot 80 djur varje dag. Möjligheten att samarbeta med till exempel WWF och samla in pengar från allmänheten är vad som får oss att gå runt. Vi skulle aldrig annars kunna göra det jobb vi gör och det skulle vara en riktig tragedi för djuren, berättar Darren Maier, som är chef för RSPCA i delstaten Queensland

FAKTA: Australien är ett av världens länder störst biologisk mångfald. Mellan 600 000 och 700 000 olika arter finns på kontinenten. Många är endemiska och lever bara där. 84 procent av Australiens växtarter, 83 procent av däggdjuren och 45 procent av fågelarterna finns bara där. Flera hotade djurarter i Australien finns i dagsläget bara kvar i väldigt små områden.

Bränderna gör att djurens livsmiljöer brinner upp och djuren kan inte längre hitta mat eller gömma sig. Många pungdjur och gnagare dör och fåglar mister sina livsmiljöer. Det gör att landskapet förlorar sin förmåga att sprida frön och svampsporer (som normalt sker efter en brand).

Var brinner det? Se karta: https://myfirewatch.landgate.wa.gov.au/map.html

WWF arbetar för att det ska finnas en framtid för Australiens ikoniska djur, som Maryanne. Hjälp oss rädda djur som drabbats av bränderna och återställa deras livsmiljö.

Skänk en gåva till vår akutinsamling. Eller Swisha till 9019712. Tack för ditt viktiga stöd!

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 12/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.