Nyheter|15 apr, 2024

Regeringen tar inte chansen att satsa på klimat och biologisk mångfald

Mnemosynefjaril Foto Ola Jennersten WWF

Resurser till miljö och klimat lyser i stort sett med sin frånvaro i vårändringsbudgeten. Förra årets stora neddragningar inom natur i budgeten för 2024 har lett till många negativa konsekvenser. Regeringen hade chansen att rätta till en del av misstagen i dagens vårbudget, men väljer bara att göra småsatsningar, menar WWF.

– Anslaget för åtgärder av värdefull natur måste öka med minst 1,8 miljarder för att vi ska kunna sköta värdefull natur i landet. Ändå väljer regeringen att bara gå in med 30 miljoner extra. FN, EU och naturen kräver långsiktiga och kraftfulla investeringar och i förhållande till detta är regeringens satsning fickpengar säger Gustaf Lind, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Efter att regeringen bantat biståndsbudgeten föreslås nu knappt 1,4 miljarder kronor läggas tillbaka för genomförandet av regeringens reformagenda. Pengarna kommer från att asylkostnaderna blev lägre än förväntat förra året.

– WWF ser positivt på återföringen av pengar som regeringen gör inom biståndet men anser att det så snart som möjligt bör återgå till 1 procent av BNI för att möta de ökande behoven i världen.

För frågor, kontakta:

Gustaf Lind, generalsekreterare WWF, 08-624 74 02.

Em Petersson, senior sakkunnig policyfrågor, 08-624 7419.

Marie von Zeipel, senior pressekreterare, 070-629 10 77

Senast ändrad 16/04/24