Pressmeddelande|17 jun, 2014|Pressmaterial

Fair Trade Center granskar våra pensionspengar: AP-fonderna bidrar till förlust av arter och ekosystem

AP-fonderna investerar miljontals kronor i företag som bidrar till förstörelse av unika naturområden, avskogning och klimatförändringar. Fonderna förvaltar över 1200 miljarder av vårt gemensamma pensions­kapital men har otillräckliga strategier för att minska miljöeffekterna. Det visar en rapport från Fair Trade Center som tagits fram med stöd av WWF.

– Vi uppmanar nu Allianspartierna och Socialdemokraterna i riksdagens pensionsgrupp att kräva riktlinjer som gör att fonderna minskar sin negativa påverkan på biologisk mångfald, säger Maria Sjödin, kommunikationsansvarig på Fair Trade Center och huvudansvarig för rapporten. AP-fonderna har innehav till ett värde av 470 miljoner kronor i de amerikanska jordbruksföretagen Archer Daniels Midland och Bunge som dominerar världshandeln med soja från Sydamerika. Trots att expansionen av sojaodlingar är en av de viktigaste orsakerna till förlust av arter och ekosystem i Sydamerika, har fonderna inte fört någon dialog med företagen. Fonderna investerar också i Wilmar International som kontrollerar 45 procent av världshandeln med palmolja. Företaget anklagas för involvering i omfattande skövling av regnskog i Indonesien, men AP-fonderna har inte försökt påverka bolaget under 2013. Fondernas passivitet när det gäller fossila investeringar kritiseras också. – AP-fonderna gör bara mycket begränsade insatser för att minska sin exponering mot företag som utvinner fossila bränslen, trots att klimatförändringarna är en viktig orsak bakom den snabba minskningen av biologisk mångfald, säger Maria Sjödin. Rapporten lyfter fram den pågående översynen av pensionssystemet som en möjlighet att se till AP-fondernas investeringar inte bidrar till att förstöra och utarma jordens ekosystem. Ett krav är att pensionsgruppen ser till att de hållbarhetsriktlinjer som ska tas fram säkerställer att fonderna redovisar resultat från sitt miljöarbete. – Regleringen av fonderna bör utgå från vetenskapliga fakta och styra mot investeringar i företag som arbetar proaktivt för att bevara biologisk mångfald och säkra klimatet för framtida generationer, säger Magnus Emfel, expert på klimat och gröna finanser på WWF. Ladda ner undersökningen här: www.wwf.se/source.php?id=1571884 Rapporten är finansierad med stöd från WWF:s initiativ Innovativ naturvård vars syfte är att stödja idéer och projekt som främjar biologisk mångfald och minskade ekologiska fotavtryck. * Storleken på fondernas innehav angivna per 31 december 2013. Pressbilder kan laddas ner här:  Kalhygge, Sumatra, Indonesien. Foto: Alain Compost / WWF-Canon http://www.wwf.se/source.php?id=1292617 Oljetunnor, Grönland. Foto: Global Warming Images / WWF   http://www.wwf.se/source.php?id=1539525 Palmoljeplantage från ovan på Sabah, Borneo, Malaysia. Foto: Juan Carlos Munoz WWF-Canon http://www.wwf.se/source.php?id=1544211 För kommentarer och intervjuder, kontakta: Maria Sjödin, kommunikationsansvarig på Fair Trade Center, 0733-86 74 20, maria@fairtradecenter.se Magnus Emfel, expert klimat & gröna finanser WWF, 08-546 575 17, 070-541 98 02

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 19/03/20