vegoguiden-persikor och nektariner

Persikor och nektariner

Persikor och nektariner växer på träd och är släkt med bland annat plommon. Träden blir 2–6 meter höga och blommar på bar kvist. Träden behöver värme och är känsliga för frost, men de går att odla i södra Sverige. Persikor och nektariner vi hittar i svenska butiker kommer ofta från södra Europa, som till exempel Italien och Spanien. Det behövs inte mycket mark att odla dem och klimatpåverkan är låg. Odlingen kan dock ha hög påverkan på vattenresurserna och användningen av bekämpningsmedel kan vara hög.

Visste du att nektarinen är en framodlad variant av persikan? Det sägs att det bara skiljer en gen mellan dem, och den skillnaden gör att persikan har luddigt skal och nektarinen slätt.

WWFs råd

Ät gärna

• Ekologiska persikor och nektariner

Ekologiska persikor och nektariner är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkta eller EU-ekologiska!

Ät ibland

• Persikor och nektariner