Earth Hour, 30 mars 2019

Lyssna och låt dig inspireras av podden Klimatskolan

Låt årets roligaste resa bli resan mot ett hållbart liv! Nu kan du få klimatsmarta tips och ny kunskap genom WWFs poddserie Klimatskolan, där programledaren Fritte Fritzson tillsammans med olika gäster reder ut vad som händer med klimatet och vad vi - var och en av oss - kan göra åt det.

Klimatskolan med Fritte Fritzon

I första avsnittet får vi tips och inspiration av armbryterskan Heidi Andersson som har målet att bli helt fossilfri till år 2025 och är i full gång med att ställa om till ett klimatsmart liv hemma i Storuman, och Gunilla Elsässer som leder WWFs arbete kring mat, klimat och energi. Lyssna här nedan eller sök på "WWF" i din podcastapp i mobilen.

Klimatskolan avsnitt 2 - Mer än bara isbjörnar

Isbjörnen på ett smältande isflak har blivit en symbol för klimatförändringarna. Men det är också många andra arter som påverkas – inte minst vi människor! I andra avsnittet av Klimatskolan där astronauten Christer Fuglesang och WWFs naturvårdsexpert Tom Arnbom hamnar i ett spännande samtal om nya arter som invaderar, sjukdomar som kan komma med ett varmare klimatet och varför vi människor är helt beroende av vilda djur och växter för vår egen överlevnad.

Hur hänger mat och klimat ihop? Och vad ska vi som medvetna konsumenter helst äta? Den här veckan sätter WWFs podd Klimatskolan tänderna i den älskade, omdiskuterade maten. Stjärnkocken Paul Svensson och WWFs matexpert Anna Richert tipsar om mat som är god, hälsosam OCH bra för planeten.

Klimatskolan, podcast från WWF med Fritte Fritzon. Avsnitt 4: Hamnar Stockholm under vatten?

Du har säkert sett honom rapportera om väder på SVT. Men visste du att insikten om klimatförändringarna fick meteorologen Pär Holmgren att sluta på tv för att jobba heltid med frågan? I fjärde och sista avsnittet av Klimatskolan får vi en grundkurs i klimatkunskap av honom och WWFs klimatexpert Stefan Henningsson tillsammans med programledaren Fritte Fritzson. Vad är egentligen skillnaden mellan väder och klimat? Hur ser möjligheterna ut för världen att klara det globala klimatmålet? Och vad kan DU göra för att hjälpa till?

Senast uppdaterad 2018-10-31