Alain Compost WWF Canon

 

 

Lidl och Coop Sverige sämst på hållbar palmolja  

Foto: Sjöberg Bild, WWF/Cede Prudente, WWF/Alain Compost

2011-11-22

Företag som Aarhus Karlshamn, ICA, Axfood, IKEA, Body Shop och Santa Maria får grönt ljus i en ny internationell WWF-rapport om konsumtionen av hållbar palmolja (RSPO). Bottenbetyg får bland annat Lidl och Coop Sverige.


– Det är en kamp mot klockan om vi ska kunna rädda regnskogarna för framtiden och en mer ansvarsfull odling av oljepalmsplantager, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.
 

WWF har granskat drygt 130 företag i Europa, Japan och Australien och deras användning av ansvarsfullt producerad palmolja, enligt reglerna för Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPO. Vart femte företag får grönt ljus – 7,8 eller 9 poäng av totalt 9 möjliga. Lika stor andel får rött ljus och underkänt.

Bland de 31 bästa finns flera svenska företag som Cloetta (9 poäng), Göteborgs Kex (9 poäng), ICA (9 poäng), Findus (9 poäng), Body Shop (9 poäng), IKEA (8 poäng), Oriflame (8,5 poäng) och Santa Maria (9 poäng). Lantmännen får också grönt ljus med 7 poäng. Multinationella bolag som Nestlé och Unilever som säljer produkter under flera varumärken på den svenska marknaden får 8 poäng. Sämst till ligger Lidl (0 poäng) och Coop Sverige (1,5 poäng) som får rött ljus och underkänt.

Trots att många gjort framsteg sedan den förra rankningen 2009, behöver företagen agera starkare. Hittills har 5 miljoner ton certifierad palmolja producerats – eller 10 procent av världsproduktionen. Men bara hälften har sålts som RSPO-certifierad.

– Nu finns inga ursäkter. Vi hoppas att rankningen blir en väckarklocka som sätter ytterligare press på företagen att agera. För att klara vårt mål för Europa till 2015 om att alla inköp ska vara hållbara måste importörerna och tillverkarna öka tempot. Först då kan vi undvika att regnskog förstörs och att lokalbefolkningar drabbas av effekterna av en ohållbar expansion av oljepalmsplantager, säger Lena Tham, ansvarig för frågor om palmolja på WWF.

Palmolja finns i en rad konsumtionsvaror som margarin och matolja men också i glass, kex, choklad och kosmetika, tvättmedel och hudkräm. EU är världens fjärde största marknad för palmolja efter Indien, Kina och Indonesien.  Den snabba expansionen av palmoljeplantager är en av de viktigaste orsakerna bakom förstörelsen av regnskog i bland annat Sydostasien.

I dagsläget produceras 50 miljoner ton palmolja och prognosen är 77 miljoner ton år 2050. Globalt finns cirka 120 000-150 000 kvadratkilometer uppvuxna oljepalmsplantager där Malaysia och Indonesien står för ca 80-90 procent av arealen, runt 100 000 -120 000 kvadratkilometer. Nyetableringarna ökar med ca 50 000 kvadratkilometer per år i Indonesien.
 

Råd till företag:

1. Bli medlem av RSPO, Roundtable on Sustainable Palm Oil
2. Börja köpa certifierad palmolja omedelbart
3. Gör ett åtagande att senast 2015 köpa 100 procent RSPO-certifierad palmolja
4. Var öppen och transparent om användningen av palmolja
5. Börja spåra den certifierade palmoljan i leverantörskedjorna
6. Sprid kunskap om RSPO till andra företag och till dina kunder
7. Öka medvetenheten om RSPO och certifierad palmolja globalt

 

Råd till konsumenter:

Ställ krav på ansvarsfullt producerad palmolja – fråga i butiken och köp produkter från företag som använder certifierad palmolja.  

 

Bakgrundsfakta om rapporten:

WWF-rapporten ”Palm Oil Buyers' Scorecard 2011” har rankat 132 företag i Europa, Australien och Japan. Den omfattar företag som är medlemmar i RSPO och icke medlemmar. 66 procent (87 av de 132 tillfrågade företagen) har gjort åtaganden att använda 100 procent RSPO-certifierad palmolja år 2015 eller tidigare. Många saknar dock system för att spåra palmoljan. Ofta råder brist på öppenhet om hur stora mängder palmolja som används.

WWFs första rankning av företagens användning av palmolja kom 2009. RSPO-certifierad palmolja får inte komma från oljepalmsplantager som skadar djur- och växtlivet eller ökar utsläppen av växthusgaser.

  

 Film om palmolja:

 

 

För frågor, kontakta:

Lena Tham, ansvarig för palmolja och soja, WWF

Tfn: 08-624 74 41, 0708-731 802

 

Olle Forshed, handläggare regnskogsfrågor, WWF

Tfn: 0702-15 36 43


Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF

Tfn: 08-624 74 03, 070-629 10 77

E-post: marie.vonzeipel@wwf.se

 

 

 

Senast uppdaterad 2013-11-15

 

 

Rapport för nedladdning:

Bilder för nedladdning

 

Pak Godi är en palmoljeodlare som driver ett småskaligt palmoljeplantage, Musim Mas, på Sumatra i Indonesien. Denna typ av småskalig plantage är en viktig del i arbetet för en mer hållbar palmoljeproduktion (RSPO). © James Morgan / WWF International

Ladda ner bilden

 

 

Närbild på oljepalmens frukter ur vilka palmoljan utvinns. Musim Mas palmoljeplantage, Sumatra, Indonesien. © James Morgan / WWF International

Ladda ner bilden

 

 

Sumatraorangutang, Gunung Leuser nationalpark, Indonesien.
© naturepl.com / Anup Shah / WWF

Ladda ner bilden

 

 


 

Fler bilder för nedladdning »

Fakta: Oljepalmen

Oljepalmen (Elaesis guineensis) växer naturligt i det tropiska Västafrika och är nära släkt med kokospalmen. Köpmän och kolonisatörer tog den med sig till Sydostasien på 1800-talet. Oljepalmen är en grov palm som kan bli 15 meter men ibland upp till 30 meter hög och leva i 200 år. De orangea fruktklasarna sitter i toppen på palmen. Man kan utvinna två sorters olja: palmkärnolja från palmkärnan och palmolja från fruktköttet. Resterna pressas till så kallade presskakor och används som djurfoder.