Uppsala vald till årets svenska Earth Hour-stad 2013

2013-03-12

Uppsala har utsetts till Sveriges Earth Hour-stad 2013 och går vidare till final med fem andra internationella städer. Den 19 mars koras den globala vinnaren i utmaningen Earth Hour City Challenge. Ett pris går också till folkets gröna favoritstad som röstas frampå nätet i People's Choice.

Fem städer i Kanada, Indien, Italien, Norge och USA konkurrerar med Uppsala i finalen i klimatutmaningen. Stockholm och Malmö går inte vidare den här gången, men är med i omröstningen People's Choice.

– Uppsala imponerade på juryn med sitt inspirerande klimatprogram. Utifrån sin storlek har Uppsala ett omfattande, strategiskt och brett samarbete för att minska utsläppen år från år med tydliga och konkreta mål, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Juryn har jämfört städernas satsningar på klimatsmarta bostäder, transporter och energisystem. I de svenska finalisternas handlingsplaner ingår bland annat upprustnings- och energieffektiviseringsprojektet Hållbara Järva i Stockholm, Malmös satsningar på integrerade lösningar inklusive smarta elnät i den nya stadsdelen Hyllie – och Uppsalas strategiska samarbete för att få fler att välja kollektivtrafik som drivs med förnybar energi, framför allt biogas.

– Alla tre finalister har ett gediget klimatengagemang och satsar hårt, så juryn hade ett tufft jobb, säger Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på WWF.

Juryn menar att Uppsalas initiativ Klimatprotokollet är en modell som inspirerar andra att ta efter. Staden samarbetar med företag, organisationer och förvaltningar kring klimatfrågor och sätter gemensamma och individuella mål för deltagarna. Konkreta projekt drivs för att minska utsläppen från transporter, öka satsningen på biogas och skapa en fossilfri kollektivtrafik till år 2020.

Stadens satsning på bland annat samåkning, cykelreparationsservice och ökad biogasproduktion ska leda till att kollektivtrafiken minskar sin dieselanvändning med 1,5 miljoner liter.

Totalt har 66 städer i sex länder anmält sig till den internationella klimatutmaningen
Fram till den 15 mars kan alla rösta på sin gröna favoritstad på nätet. Den som vinner omröstningen i People´s Choice får ett hederspris 19 mars.

– Vi uppmanar svenskarna att ge sin favoritstad en röst under de här sista dagarna, säger Håkan Wirtén.

För mer information, kontakta:

Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, 0705-65 45 15

Barbara Evaeus, klimatkommunikatör WWF, 070-393 9030

Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 070-629 10 77

Björn Sigurdson, Uppsala kommuns klimatstrateg, 018-727 12 04

Fredrik Ahlstedt, kommunstyrelsens ordförande i Uppsala, 018-727 12 05

Senast uppdaterad 2013-10-16

Uppsala. Foto: Dan Pettersson

Ladda ner bilden

Uppsala, cykelstaden. Foto: Ana Vera

Ladda ner bilden

Fakta om Earth Hour City Challenge:

Utmaningen sker i samarbete med stadsnätverket ICLEI - Local Governments for Sustainability och informationen rapporteras in till carbonn Cities Climate Registry (CCCR). WWF startade Earth Hour City Challenge för att uppmärksamma städernas möjligheter att ställa om från fossil till förnybart.

Juryn lägger stor vikt vid hur städerna planerar att tillgodose människors behov av bostäder, transporter och energi samtidigt som de minskar sina utsläpp och medverkar i den globala omställningen till 100 procent förnybart. Svenska Postkodlotteriet är huvudfinansiär för projektet.