Rädda haven!

WWF släpper podcastserie med SR Morgonpassets Hanna Hellquist

2017-10-20
Nu lanserar Världsnaturfonden WWF ”Djuriskt kul” - en podcastserie för att uppmärksamma haven och djuren i dem på teman som sex, relationer, föräldraskap och matvanor. Podcasten leds av författaren, krönikören och programledaren Hanna Hellquist. Vid sin sida har hon WWFs havsexperter Tom Arnbom och Inger Näslund (och Hannas dvärgtax Ines).

Djuriskt Kul - podden för dig som vill veta hur djur gör.-Målet har varit att göra en lättsmält och kul podcast för att väcka nyfikenhet kring djur och natur, där alla typer av frågor och reflektioner kan dyka upp. Programmen tar avstamp i mänskliga beteenden som dejting, sex och vänskap, och applicerar dem på havens värld. Förhoppningen är att även tilltala lyssnare som normalt inte hade valt att lyssna på en podd om miljö eller natur, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF.

I podden dyker de medverkande ner under ytan för att ta reda på mer om hur djuren i haven gör, och under fyra avsnitt utforskas sex och samlevnad, familjeliv och småbarnsår, vänner och fiender samt matvanor i haven.

- Det har varit så roligt att göra det här med Tom och Inger! Tom har ju levt med typ varenda konstigt havsdjur som finns, och är inte rädd för att skita ner sig. Han vet exakt hur en sjöelefant luktar ur munnen.  Och Inger är ett under av kunskap och lugn. Hon har lärt mig mycket!, säger Hanna Hellquist.

Podcastens fyra avsnitt kommer att släppas på fredagar med start 20 oktober, och är del i WWFs satsning på att uppmärksamma och engagera allmänhet, företag och politiker för att #räddahaven.

Lyssna på det första avsnittet här: wwf.se/djuriskt_kul

Se trailern för podden

Senast uppdaterad 2017-10-20

Var med och rädda haven!

Vi är problemet, men vi är också lösningen. De senaste 70 åren har vi människor utsatt haven och dess invånare för enorma påfrestningar.
Vi har förorenat och fyllt haven med skräp. Vi har fiskat för mycket av vissa fiskar, och rubbar urgamla marina ekosystem. Vi har redan förlorat nästan en tredjedel av världens korallrev, och om inget görs kan de vara borta 2050.

WWF jobbar globalt med att sätta press på politiker och andra beslutsfattare. Nu har de fått upp ögonen för konsekvenserna avvi människors handlingar och börjat agera – lagar har skärpts och bättre skydd och skötsel av haven har blivit en angelägen fråga. Men det behöver hända mycket mer. Och det är bråttom.

Vill du också bli en del av lösningen?

Läs mer om vårt arbete och vad du kan göra för haven:  Rädda Haven.

Hanna Hellquist. Foto: Saga Sandin / WWF

Hanna Hellquist.

Foto: Saga Sandin / WWF

Ladda ner högupplöst

Djuriskt Kul - podden för dig som vill veta hur djur gör.

Ladda ner högupplöst