Lund, Umeå och Uppsala i final till Årets klimatstad 2018

2018-04-11

Lund, Umeå och Uppsala har valts ut till svenska finalister i WWFs stadsutmaning One Planet City Challenge och tävlar om titeln Årets klimatstad 2018. Temat i år är hållbar mobilitet för att skapa klimatsmarta och attraktiva stadsmiljöer. Senare i år utses den svenska vinnaren.

–  Klimatsmarta transporter, bostäder, mat och satsningar på förnybar energi är avgörande för att få en hållbar samhällsutveckling. Årets finalister uppvisar ett starkt engagemang och ledarskap inom klimatområdet. Vi önskar dem stort lycka till i tävlingen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

Stadsutmaningen startades 2010 i Sverige, spreds sedan globalt och är den största och längst pågående i sitt slag. Idén är att utveckla hållbara städer som spelar en nyckelroll i klimatomställningen och levererar på Parisavtalet.

Globalt har nu 55 städer från 22 länder gått vidare som finalister. Under våren utses först nationella vinnare och därefter kommer en global vinnare att koras.

Hållbar mobilitet innebär att ta ett helhetsgrepp i samhällsplaneringen när det gäller transporter. Det kan handla om att utveckla bilpooler, e-tjänster, satsningar på kollektivtrafik och elbilar och om att få fler att gå och cykla. Inte minst handlar det om innovativa sätt att minska transportbehovet. I Sverige står transporter för runt en tredjedel av våra klimatutsläpp.

Det här gör de nominerade städerna:

Lund:  Det kommunala värmesystemet och fordonsflottan ska drivas med förnybar energi. Målet är att utsläppen av växthusgaser ska halveras till 2020 jämfört med 1990 och vara nära noll 2050. Hållbarhetsforum och innovationsprojekt ska engagera invånare och lokala företag. Lund har länge satsat på att bli en cykelstad, något som nu breddas med en spårvagnssatsning och kommunikation kring bilfritt boende.

Umeå: Kommunen har målet att bli klimatneutral till 2045. På vägen dit är målen ett klimatneutralt energisystem 2018 och en fossilfri kollektivtrafik 2020. Umeå vill stimulera elbilsanvändning och inspirerar invånare att cykla året runt, även under den snörika vintern.

Uppsala: Stadens mål är att bli klimatpositiv senast vid utgången av 2050. Uppsala sätter upp fler laddstationer för att förenkla för elbilsägare, men satsar även stort på förbättrade cykelvägar för att underlätta för cyklister året runt. Uppsala bedriver kampanjer för att engagera invånarna att bli mer energieffektiva.

– Hur vi reser och transporterar varor berör allas vårt vardagsliv. Det är också avgörande för att klara klimatmålet. Städer kan underlätta för sina invånare att göra klimatsmarta val som samtidigt minskar trängsel och buller, ger bättre folkhälsa och en mer rättvis och effektiv användning av stadens ytor, säger Sabina Andrén, programsamordnare på Världsnaturfonden WWF.

Fakta: Dessa har tidigare valts till Årets klimatstad:

Malmö (2011), Uppsala (2013), Stockholm (2014), Göteborg (2015) och Umeå (2016).

Årets åtta svenska deltagare är Kristianstad, Lund, Malmö, Stockholm, Uppsala, Umeå, Vårgårda och Örebro.

Fakta: One Planet City Challenge

One Planet City Challenge utmanar städer att ta täten för en klimatsäker och hållbar framtid. Städerna rapporterar in sitt klimatarbete på plattformen carbonn® Climate Registry som ägs av nätverket ICLEI –Local Governments for Sustainability.

Städernas bedöms av en internationell jury med expertis inom områden som stadsplanering, transport, klimatanpassning och energisystem. Juryn kommer även att uppmärksamma städer som utmärker sig inom årets tema hållbar mobilitet, med ett särskilt omnämnande.

Samtliga finalister bjuds in till kampanjen We Love Cities som i år inkluderar 50 städer från fem världsdelar som representerar närmare 100 miljoner invånare. I We Love Cities tävlar städerna i att engagera sina invånare kring lokal demokrati och hållbar stadsutveckling. Kampanjen pågår mellan 7 maj och 30 juni 2018.

Läs mer om kampanjen: http://www.welovecities.org/

Fakta städer:

• Över 50 procent av världens befolkning bor idag i städer och står för 70 procent av världens energirelaterade koldioxidutsläpp.

• 70 procent av världens befolkning beräknas bo i städer år 2050. Här finns en stor potential att hitta lösningar när det gäller klimat och miljö.

Följande länder deltar i stadsutmaningen globalt:

Brasilien
Colombia
Ecuador
Filippinerna
Guatemala
Indien
Indonesien
Japan
Kanada
Malaysia

Mexiko

Pakistan
Peru
Sydafrika
Tanzania
Thailand
Turkiet
Uganda
Vietnam

För mer information, kontakta:

Sabina Andrén, programsamordnare One Planet City Challenge Sverige, mobil: 070-34 05 137.  sabina.andren@wwf.se

Marie von Zeipel, senior pressekreterare WWF, 070-629 10 77
Presstelefon: 08-546 575 00

Senast uppdaterad 2018-04-11

One Planet City Challenge

Lund. Foto: Kennet Ruona.

Lund.
Foto: Kennet Ruona