Uppsala utsedd till Årets klimatstad 2018

2018-05-23

En internationell jury har utsett Uppsala till Årets klimatstad 2018 i WWFs stadsutmaning One Planet City Challenge. Staden belönas för sina breda insatser för hållbar mobilitet och för sina ambitioner kring förnybar energi och energieffektivitet. Uppsalas mål är att bli klimatpositiv senast vid utgången av 2050.

- Med målet att bli klimatpositiv och att skapa lösningar med en helhetssyn, visar Uppsala att städer är viktiga för att bidra till ekologisk hållbarhet och ett stabiliserat klimat. Här är Uppsala en förebild för andra städer, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

Förutom sina insatser för att bygga upp infrastruktur för elfordon utvecklar Uppsala kontinuerligt sitt kollektivtrafiksystem för att öka antalet resenärer. Kommunen förbättrar också förutsättningarna för cyklister genom att uppgradera cykelinfrastrukturen och underlätta cyklande året runt.  Uppsalas invånare engageras i arbetet genom energieffektivitetskampanjer och projekt för klimatsmarta livsstilar.

-Priset är en arbetsseger! Systematiskt arbete och politiskt ansvarstagande är vårt vinnande koncept. Vi delar vinsten med engagerade företag, universiteten, föreningar och uppsalabor. Ett framgångsrikt klimatarbete bidrar starkt till hela Uppsalas samhällsutveckling, säger Maria Gardfjell (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö.

Prisutdelningen till Årets klimatstad 2018 sker den 23 maj i Malmö som en del av den internationella energikonferensen Nordic Clean Energy Week. Uppsala går även vidare till den internationella finalen i One Planet City Challenge och har chans att bli utvald till global vinnare.

Juryns motivering till Uppsala som Årets Klimatstad 2018:

Uppsala framträder som klar vinnare i årets utmaning på grund av sitt ambitiösa arbete med breda samhällsövergripande satsningar och ett starkt fokus på hållbara transporter. Uppsala har definierade mål för förnybar energi och energieffektivitet både i den kommunala organisationen och för kommunen som helhet. Uppsalas stora investeringar i innovativa transportlösningar och elfordonsinfrastruktur uppskattades av juryn.

Förutom Uppsala var även Lund och Umeå i final till att bli Årets klimatstad 2018, där samtliga finalister bedömdes uppvisa stort engagemang och ledarskap inom klimatområdet.  Uppsala blev även Årets Klimatstad år 2013 och WWF ser mycket positiv på det fortsatt starka engagemanget i klimatfrågan.

Ett välförtjänt hedersomnämnande i One Planet City Challenge 2018 går till Lund. I en kommun där majoriteten av transporterna redan sker med hållbara transportslag går kommunen vidare och utvecklar bland annat spårväg, cykelinfrastruktur och satsningar på bilfritt boende.

Fakta: Dessa har tidigare valts till Årets klimatstad
Malmö (2011), Uppsala (2013), Stockholm (2014), Göteborg (2015) och Umeå (2016).
Årets åtta svenska deltagare är Kristianstad, Lund, Malmö, Stockholm, Uppsala, Umeå, Vårgårda och Örebro.

Fakta: One Planet City Challenge
One Planet City Challenge utmanar städer att ta täten för en klimatsäker och hållbar framtid. Städerna rapporterar in sitt klimatarbete på plattformen carbonn® Climate Registry som ägs av nätverket ICLEI –Local Governments for Sustainability.

Städerna bedöms av en internationell jury som består av 19 personer med expertis inom områden såsom stadsplanering, transport, klimatanpassning och energisystem. Juryn kommer även att uppmärksamma städer som utmärker sig inom årets tema hållbar mobilitet, med ett särskilt omnämnande. WWF ingår inte i juryn.

Samtliga finalister bjuds in till kampanjen We Love Cities som i år inkluderar 50 städer från fem världsdelar som representerar närmare 100 miljoner invånare. I We Love Cities tävlar städerna i att engagera sina invånare kring lokal demokrati och hållbar stadsutveckling.

Läs mer om kampanjen och rösta på din favoritstad: http://www.welovecities.org/

Fakta städer:

• Över 50 procent av världens befolkning bor idag i städer och står för 70 procent av världens energirelaterade koldioxidutsläpp.

• 70 procent av världens befolkning beräknas bo i städer år 2050. Här finns enorm potential att identifiera lösningar när det gäller klimat och miljö.

För mer information, kontakta:

Sabina Andrén, programsamordnare One Planet City Challenge Sverige, mobil: 070-34 05 137.  sabina.andren@wwf.se

Nina Schmieder, pressekreterare, tel 0735-862622, nina.schmieder@wwf.se

Maria Gardfjell (MP), kommunalråd Uppsala med ansvar för klimat och miljö
076-7618376maria.gardfjell@uppsala.se

Globala One Planet City Challenge Jury
• Aisa Kacyira, Deputy Executive Director and Assistant Secretary-General, UN-Habitat

• Alexandre Meira da Rosa, Vice-president for Countries, Inter-American Development Bank (IDB)
• Alice Charles, Head of Urban Development and Services, World Economic Forum

• Aromar Revi, Director, Indian Institute of Human Settlements

• Cornie Huizenga, Secretary General, Partnership on Sustainable, Low Carbon Transport (SLoCaT)

• Dan Hoornweg, Professor and Richard Marceau Research Chair, Faculty of Energy Systems and Engineering, University of Ontario Institute of Technology