WWF och H&M-gruppen uppmanar modeföretagen att samarbeta för en hållbar vattenanvändning

2018-08-29

WWF och H&M-gruppen samarbetar sedan 2011 om Water Stewardship och en hållbar vattenförvaltning. Nu uppmanar de andra storföretag inom mode- och textilbranschen att ansluta sig och bidra till att skapa lösningar även på global nivå. Det är särskilt viktigt för aktörer som jobbar i områden med hög vattenrisk.

–Vattenfrågor är komplexa. Nyckeln till framgångar ligger i samarbete. Företagen som samverkar med varandra blir mer effektiva i sin vattenhantering. WWF och H&M-gruppen vill nu se en uppskalning av initiativet med Water stewardship på global nivå, säger Charlotta Järnmark, vattenexpert på WWF.

Uppropet till textil- och modeindustrin ligger i linje med FNs hållbarhetsmål 6 om att säkra tillgång till rent vatten och sanitet. Branschen har en viktig roll att spela. Flera andra företag har redan anslutit sig till lokala partnerskapsprojekt kring Water stewardship i Kina, Hongkong, Vietnam, norra och södra Indien, Pakistan, Turkiet och Etiopien.

–Effektivitetsbesparingar från enskilda företag kommer inte att klara av att hantera vattenrisken i avrinningsområdet. Textil- och klädindustrin bör ligga långt framme i arbetet på grund av branschens stora påverkan på floder och sötvattenekosystem och beroende av en hållbar vattenförsörjning, säger Cecilia Brännsten, miljö-och hållbarhetschef för H & M-gruppen.

I oktober släpper WWF en uppdaterad version av WWF Water Risk Filter 5.0 med råd och åtgärder för att minska riskerna för företag. Verktyget är utvecklat i ett pilotprojekt med H&M-gruppen och WWF.

WWF Water Risk Filter
För mer info om uppropet

Fakta: Water Stewardship handlar om att företag förstår riskerna med vattenbrist och föroreningar och vidtar åtgärder för att säkerställa att vattnet hanteras hållbart som en gemensam, offentlig resurs.Det räcker inte att sträva efter en effektiv vattenanvändning. Genom Water Stewardship tar man ett steg längre där den privata sektorn samarbetar med regeringar, andra företag, organisationer och lokalsamhällen för att skydda och vårda de gemensamma sötvattenresurserna.

Fakta: Vatten täcker 70 procent av vår planet. Bara 1 procent av världens vatten är sötvatten som är tillgängligt. Nästan tre av tio personer världen över saknar rent dricksvatten hemma och står inför ökad risk för kolera, dysenteri och tyfus. Företag och beslutsfattare måste agera för att vända den negativa trenden.

Seminariet under Världsvattenveckan onsdag 29 aug
H&M-gruppen och flera andra WWF-partners deltar i seminariet ”Water Stewardship collaboration for the textiles sector” onsdagen den 29 augusti kl 16 under Världsvattenveckan i Stockholm. Fokus är att diskutera hur textilindustrin kan skapa en global plattform för att globalt öka branschens samarbete. Andra talare inkluderar Sustainable Apparel Coalition och CNTAC, den kinesiska branschorganisationen för textilindustrin.
Läs mer om seminariet här

För frågor, kontakta:

Charlotta Järnmark, vattenexpert, Världsnaturfonden WWF, 072 236 91 02

Marie von Zeipel, senior pressekreterare WWF, 070-629 10 77, marie.vonzeipel@wwf.se

H&M group Media Relations: Phone +46 8 796 53 00, E-mail groupmediarelations@hm.com

Senast uppdaterad 2018-08-29

Bomull. Foto: Asim Hafeez / WWF-UK

Mekongfloden Foto: Nicolas Axelrod / Ruom / WWF-Greater Mekong

Mekongfloden Foto: Nicolas Axelrod / Ruom / WWF-Greater Mekong

Textilindustri i Kina. Foto: Justin Jin / WWF-US

Ladda ner högupplöst

Vatten täcker 70 procent av vår planet. Bara 1 procent av världens vatten är sötvatten som är tillgängligt. Foto: Global Warming Imaes / WWF