Läromedel – Klimat

Jorden har fått feber. Vi upplever värmerekord på värmerekord och medeltemperaturen stiger. Klimatförändringarna diskuteras dagligen bland folk på arbetsplatser, i media och inte minst i skolan. Det kommer rapporter om att elever har drabbats av klimatångest. Hur ska vi möta elevernas frågor? Hur hänger livsstil och klimat ihop? Här hittar du en sammanställning av matnyttigt material och information att använda i din undervisning på temat klimat.

Låt dina elever ta del av hur klimatet fungerar, om vår livsstil och vad som påverkar. Många barn är idag oroliga för klimatförändringen. Genom att låta dem fördjupa sig i ämnet kan vi inge hopp och grunda för en hållbar framtid. Med gemensamma krafter kan vi hejda klimatförändringen.

Tema: Klimat

Earth Hour - läromedel om att vara en del av lösningen

Sista lördagen i mars klockan 20.30 genomförs världens största klimatmanifestation. Genom en enkel handling – att släcka ljuset under  en timme – visar du ditt stöd för klimatet och uppmanar samtidigt världens makthavare att agera i klimatfrågan. Delta i Earth Hour och var en del av lösningen!

Ett konkret sätt att var en del av lösningen är att uppmärksamma Earth Hour. Inte bara en timme. Gör hela vecka inför lördagen till en Earth Week och utveckla elevernas handlingskompetens för en hållbar utveckling. Som en service till landets pedagoger har vi tre olika utbildningsmaterial anpassade för:

• Förskolan
  • Grundskolan skolår 1-6
  • Grundskolan skolår 7-9 samt gymnasiet

Klimatväktarna - interaktivt om Arktis och klimatfrågan
Webbplatsen Auro Borea, som vänder sig till barn mellan 7 och 11 år. Med två tecknade isbjörnsungar som följeslagare utbildas barnen i klimatfrågan. På sajten kan de läsa om Arktis, spela spel och delta i tävlingar med fina priser. Samtidigt som de själva lär sig hur de kan minska sin påverkan på miljön.

Planeträddarna - interaktiv frågesport kring energi och klimat

Planeträddarna är ett frågesportspel för 10 till 12-åringar. Det är både spännande, stressande och fyllt av fakta. Till spelet ingår en lärarhandledning. Här får man pedagogiska tips på hur spelet kan användas i undervisningen.

En obekväm sanning - klimatundervisning i anslutning till filmen

Ta chansen att lägga in lite extra klimat- och miljöstudier när ni sett filmen En obekväm sanning med Al Gore. WWF har tagit fram några förslag på hur du och din klass kan arbeta med klimatfrågorna i skolan.

Klimatsmart - communityn för Sveriges klimatsmarta

En populär community (samarbete mellan WWF och TV4) kring ämnet klimat. Testa dig i klimatsmartkalkylatorn, blogga, få klimatsmarta tips med mera.

Ekologiska fotavtryck - hur vår livsstil påverkar miljön

Allt vi människor gör har inverkan på vår miljö på något sätt. Maten vi äter, kläderna vi har på oss, allt som produceras får effekter för världens skogar, hav, vattendrag, mark, luft, djur och växter. Läs mer om bomull, soja, palmolja, tropiskt timmer och fisk.

Energi på hållbar väg

Detta är ett material om energi och klimat för skolår 7-9.

HUSET, Ekovägen 8
Genom att inreda och bygga en husmodell praktiskt skapas den nödvändiga personliga kopplingen till energifrågan.

Bashäftet
I bashäftet kan man finna 80 övningar kopplade till huset. De handlar om energins flöde i levande organismer, om växthuseffekten, samhällets energikällor, energins ekologiska fotavtryck samt hur vi kan skapa ett hyggligt och hållbart samhälle.

Senast uppdaterad 2013-09-18