Gå till huvudinnehållet
globala-malen-logo-och-ikoner

Skola & utbildning

Välkommen till WWF Utbildning

Hållbar utveckling är en av vår tids största utmaningar. Den kräver att vi tänker om, tänker nytt och ständigt lär oss. WWF Utbildning innehåller fakta och inspiration för dig som vill lära dig mer samt metoder och verktyg för att arbeta med hållbar utveckling. Sidan vänder sig till både dig som är ung och till lärare inom förskola, grundskola och gymnasium.

WWFs arbete med Lärande för hållbar utveckling

I den här filmen får du veta hur WWF arbetar med lärande för hållbar utveckling och du får också tips på undervisnings- och stödmaterial.

ungdomar time is now

För unga

På sidan För unga hittar du fakta, information och inspiration för hur du som ung kan engagera dig.

Besök För unga

learning-928638_1920

För lärare

På sidan För lärare hittar du fakta, metoder och inspiration för lektioner och skolutveckling.

Besök För lärare

Vatten på hållbar väg – fem dilemman och ett case

Utbildningsmaterial framtaget av WWF om att utveckla handlings­kompetens i frågor om vatten och hållbarhet. Det här materialet vilar på ett didaktiskt upplägg som syftar till att hjälpa våra elever att utveckla handlingskompetens i etiska frågor om vatten kopplade till hållbar utveckling. Det bygger på fem dilemman och ett case.

Detta undervisningsmaterial riktar sig främst till dig som undervisar på gymnasiet. Det är uppbyggt kring fem dilemman och ett case som alla berör vatten ur olika aspekter. Undervisningsmaterialet innehåller lärarhandledning som beskriver hur materialet är uppbyggt och hur det kan användas. Med finns även presentationsmaterial ger kontexten till vårt livsnödvändiga vatten, dilemmaområdena med både lärar- och elevmaterial i pdf-format för enkel utskrift samt texter om etiska subjekt och objekt, case och kommunikativa dygder som fördjupar kunskaperna och förståelsen och underlättar din planering av undervisningen.

Ta del av allt material här

WWF har tagit fram en onlinekurs för skolledare:
Leda en skola/förskola för hållbar utveckling – en Whole School Approach

Kursen passar alla skolformer och innehållet bygger på forskning och beprövad erfarenhet.
I kursen får skolledare praktiska verktyg för att arbeta med lärande för hållbar utveckling på den egna skolan.
Efter genomgången utbildning ökar skolans möjligheter att förverkliga styrdokumentens krav vad gäller lärande för hållbar utveckling.

Kursen innehåller filmade föreläsningar och samtal med forskare, rektorer, skolutvecklare och lärare som ger konkreta exempel från svenska skolor och kommuner, reflektionsfrågor samt konkreta verktyg för att driva processer på den egna skolan.

Man går kursen i sin egen takt när man vill, ingen inloggning eller registrering krävs och den är helt gratis.
WWF erbjuder också processtöd till skolor eller kommuner.

Du hittar kursen här

Om du har några frågor som rör utbildning är du välkommen att kontakta:

Dela gärna:

Senast ändrad 05/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.