WWFs arbete för de stora rovdjuren i Sverige

Nyheter om vår stora rovdjur

21 organisationer kräver en gemensam förvaltning av Nordens stora rovdjur

2014-02-18

Våra stora nordiska rovdjur känner inga gränser så WWF har tillsammans med 20 andra naturvårdsorganisationer uppmanat de nordiska ländernas regeringar att komma överens om en gemensam rovdjurspolitik.

Brev till nordiska regeringar

Viltförvaltningsfrågorna bör vara kvar hos Naturvårdsverket

2013-10-03

WWFs syn på jaktlagsutredningens delbetänkande Viltmyndigheten – Jakt och viltförvaltning i en ny tid (SOU 2013:71).

Världsnaturfonden WWF är kritisk till regeringens upplägg av jaktlagsutredningens arbete

Rösta ned regeringens rovdjursproposition

2013-09-12
I rovdjursproposition föreslår regeringen att jakt kan inledas på Sveriges rovdjursstammar – inklusive kungsörn. Proposition genomsyras av stor okunnighet och förpassar svensk rovdjurspolitik årtionden tillbaka i tiden, menar Världsnaturfonden WWF och Naturskyddsföreningen.
Regeringen skämmer ut Sverige med förslaget

Brev till EU-kommisionen om miljöminister Eks agerande i vargfrågan

2013-10-25

Naturskyddsföreningen, Svenska Rovdjursföreningen och WWF uppmärksammar nu EU:s miljökommissionär Janez Potočnik på att miljöminister Lena Ek har lagt ett tak för vargpopulation på 180 individer och att en licensjakt på varg ska äga rum kommande vinter. Brevet är en inlaga i det pågående ärendet som kommissionen driver om den svenska vargjakten.

Förra året backade regeringen från licensjakten på varg och det dåvarande taket på 210 vargar. Nu vill regeringen, insvept i ny retorik, återigen licensjaga varg och sänker det tidigare taket. Vi uppmanar nu kommissionen att kräva att beskeden återtas, säger de tre organisationerna.
Våren 2010 anmälde Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden WWF, Svenska Rovdjursföreningen och Djurskyddet Sverige den svenska vargjakten till EU-kommissionen för att vargjakten bröt mot de gemensamma reglerna kring hur hotade djurarter ska skyddas inom unionen. mot de gemensamma reglerna i samband med vargjakt under liknande omständigheter.

Här är brevet från WWF, Naturskyddsföreningen och Svenska rovdjursföreningen till EU

Vargstammen behöver fördubblas

För att stammen ska vara livskraftig och för att den genetiska variationen inte ska gå förlorad krävs 450 vargar. Det anser Lars-Erik Liljelund, regeringens rovdjursutredare.
Mer om rovdjursutredningen

Varg

Varg i Sverige

Järv

Fakta om Järv

Senast uppdaterad 2014-10-10

Läs mer om rovdjur

Lästips. Bra bok om vargen:

Vargen - den jagade jägaren

Författare: Herik Ekman

WWFs målsättning

Livskraftiga stammar av björn, järv, lo och varg i Skandinavien i samexistens med människor.

Saklig information om stammarnas storlek, beteende och utbredning är nödvändig för att öka allmänhetens förståelse och acceptans för våra rovdjur.

WWF har både i Sverige och internationellt en lång tradition av att arbeta med de stora rovdjuren.

I Sverige började arbetet 1972 i och med att Projekt Varg fick sitt första WWF bidrag. Satsningar på lodjur startade 1974, björn 1985 och järv 1990.

Här kan du ladda ner:
Skrivbordsbilder

WWF har varit en av de största bidragsgivarna till rovdjursforskningen i Sverige. Vårt mål är att rovdjursförvaltningen ska baseras på säkra biologiska kunskaper.