Klimat – stoppa den globala uppvärmningen

Här kan du läsa om vad som menas med klimatförändringarna, vad du som privatperson kan göra för att leva lite mer klimatsmart i din vardag och hur vi på WWF jobbar med klimatfrågan.

Världen släckte för klimatet under Earth Hour lördag den 29 mars 2014

WWF Earth Hour är världens största miljömanifestation då hundratals miljoner människor världen över visar sitt engagemang för klimatet genom att släcka ljuset under en timme. I Sverige deltog mer än halva befolkningen enligt Sifo, och 83 procent av landets kommuner engagerade sig. Många som släckte började också med nya, klimatsmarta vanor.

Allt om Earth Hour 2014

Vad är klimatförändringarna?

Här kan du läsa mer om klimatförändringarna, människans påverkan och vilka lösningar som WWF tror på .

Vad är klimatförändringarna?

Mänsklig påverkan

Konsekvenser

Lösningar

WWFs klimatmål

Förnybar energi åt alla

Vill du ha en hållbar framtid för vår planet och för oss som bor på den? Stöd oss i vårt arbete att göra förnybar energi till den nya standarden.

Svenska AP-fonder finansierar fossilbubblan

Myter om förnybar energi (på engelska)

Skriv på det globala Seize Your Power-upproret

Samhälle och politik

WWF arbetar på bred politisk front och med olika samhällsaktörer för att bromsa den globala uppvärmningen.

Earth Hour City Challenge

Low Carbon Cities

One Planet Living
Abu Dhabi – Masdar City

Utbildningsmaterial

Företag och näringsliv

WWF samarbetar med många olika företag för att få dem att verka för en hållbar utveckling och ett bättre klimat

Climate Solver

Climate Savers

Senast uppdaterad 2014-05-07

WWF stödjer Klimatriksdagen

Det var tyst om klimatförändringar i 2010 års valrörelse. Det får inte hända igen! Därför ordnas i år en symbolisk Klimatriksdag, ett partipolitiskt och religiöst obundet initiativ. Syftet är att få samtliga partier att föra upp klimatfrågan på agendan till valet i höst.

Klimatriksdagen genomförs den 6-8 juni i Norrköping. Under denna helg möts aktivister, experter och "helt vanliga" människor för att ta fram kraftfulla, radikala men fullt genomförbara förslag att konfrontera politikerna med i valrörelsen. WWF stöder Klimatriksdag 2014, kom med du också!

För mer information och anmälan se www.klimatriksdag2014.se

Min vardag

WWF behöver folkets stöd för att lösa den klimatutmaning som vi alla står inför. Bli mer klimatsmart och bidra till ett bättre klimat!

Min vardag

Visa ditt stöd för en framtid driven av hållbar energi.

Skriv på WWFs upprop
Seize Your Power!

Har du frågor om klimatet, lösningarna och WWFs arbete?

Barbara Evaeus

Klimatkommunikatör