Klimat – stoppa den globala uppvärmningen

Här kan du läsa om vad som menas med klimatförändringarna, vad du som privatperson kan göra för att leva lite mer klimatsmart i din vardag och hur vi på WWF jobbar med klimatfrågan.

2015 – Ett år för klimatet. Earth Hour Flickr

2015 – Ett år för klimatet

2015 är ett viktigt år för klimatet och för allt liv på planeten som är beroende av ett stabilt klimat. I december hålls nämligen klimattoppmötet i Paris där ledare från hela världen samlas för att ta fram ett ambitiöst och bindande klimatavtal.

Det nya klimatavtalet ska börja gälla 2020 och syftet är att hålla den globala uppvärmningen under 2 C för att hindra katrastrofala klimatförändringar. För att lyckas med detta så måste vi minska våra växthusgasutsläpp till 2050 med minst 80% jämfört med 1990-årsnivåer. Läs mer om WWFs Road to Paris på WWFs internationella hemsida.

Smältande isar i Antarktis. Foto: Win van Passel / WWF-Canon

Vad är klimatförändringarna?

Här kan du läsa mer om klimatförändringarna, människans påverkan och vilka lösningar som WWF tror på .

Vad är klimatförändringarna?

Mänsklig påverkan

Konsekvenser

Lösningar

WWFs klimatmål

Foto: Carlos G Vallecillo / WWF

Förnybar energi åt alla

Vill du ha en hållbar framtid för vår planet och för oss som bor på den? WWF arbetar för att göra förnybar energi till den nya standarden.

Svenska AP-fonder finansierar fossilbubblan

Myter om förnybar energi (engelska)

The Energy report (engelska)

Hållbar energi

Samhälle, städer och politik

WWF arbetar på bred politisk front och med olika samhällsaktörer för att bromsa den globala uppvärmningen.

Earth Hour City Challenge

Earth Hour 2016