WWFs Earth Hour – släck för en ljusare framtid

Lördagen den 28 mars klockan 20.30-21.30 släckte världen för klimatet. WWF Earth Hour slog i år nytt globalt rekord med deltagare från 172 länder och 7000 städer. Stort tack till alla hundratals miljoner människor som genom denna symbolhandling var med och uppmanade makthavarna att ta klimatförändringarna på allvar!

Släck under Earth Hour 28 mars 20.30-21.30

Bilder från Earth Hour 2015 – följ släckningen runt jorden!

Earth Hour började ute i Stilla Havet. Här ett foto från Fiji!

Earth Hour vandrar varje år från Samoa, Australien, Nya Zeeland i öst till USA, Costa Rica och Cook-öarna i väst. Här kan du se utvalda bilder från Earth Hour-dygnet 2015, tidszon för tidszon över hela världen.
Kolla in bilderna från Earth Hour 2015

Läs om klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden och börsen

Visste du att våra transporter, vår mat, våra byggnader och vårt sparande orsakar enorma koldioxidutsläpp? Därför måste Sveriges politiker göra det lätt och lönsamt att leva klimatsmart. Klicka på ikonerna för att få veta hur dessa fyra områden påverkar vår planet och vad vi kan göra åt det!

Vi vill ha fossilfri biltrafik och fossilfria transporter!
Läs om BILEN

Vi behöver halvera vår köttkonsumtion!

Läs om BIFFEN

Vi vill ha förnybar energi i alla svenska hem!

Läs om BOSTADEN

Klimatsmarta investeringar och grönt sparande!

Läs om BÖRSEN

Klimatsmarta middagsrecept och årets exklusiva Earth Hour-bakelse

Skogsvamprisotto med montelloost och tomatsallad. Foto: Emma Mattsson
Sugen på en ny god vana? Låt dig inspireras av våra hälsosamma, miljövänliga och supersmarriga Earth Hour-recept. Och miss inte årets Earth Hour-bakelse – en äppelpaj som görs helt utan ugn!

Klimatsmarta Earth Hour-recept och Sally Voltaires äppelbakelse

Se Earth Hour-filmen 2015: Dags att förändra klimatförändringarna

Nyfiken på hur Earth Hour ser ut i olika delar av världen? Eller hur djuren i Arktis påverkas av klimatförändringarna, och vad du kan göra åt det? Kolla in våra filmer, och sprid dem gärna vidare till andra!
Se fler Earth Hour-filmer

Vår livsstil påverkar världens fattiga allt mer

Ett klimatvittne på Madagaskar. Foto: John E Newby / WWF

Sverige klättrar på listan över länder med störst ekologiskt fotavtryck. Senaste Living Planet Report visar att Sverige har det tionde största genomsnittliga ekologiska fotavtrycket i världen – vi lever som om vi hade 3,7 jordklot. Vår konsumtion leder förvisso till arbetstillfällen men i allt högre grad till fattigdom, flykt och krig i andra länder.
Du kan göra mer än att släcka

Släck här och tänd där

Istället för släckning så tänds klimatsmarta solcellslampor under Earth Hour i Nairobi, Kenya. Foto: John Kabubu / WWF.

1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet. En viktig förutsättning för att bekämpa fattigdomen är att världens fattiga länder får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi släcker här under Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp på andra delar av jorden!

Visste du att ...?

Eskilstuna. Fors kyrkbro för gående och cyklister. Foto: Göran Jonsson / Trafikavdelningen

• Hur vi bor, transporterar oss och konsumerar har en stark negativ påverkan på vår planet
  • Över 50 procent av världens befolkning bor idag i städer och står för 70 procent av världens koldioxidutsläpp
  • År 2050 beräknas 70 procent av världens befolkning bo i städer
  • Städerna kan bidra till att vända den ohållbara trenden genom att investera i klimatsmarta och innovativa lösningar

Läs om WWFs stadsutmaning Earth Hour City Challenge

Vad händer med klimatet?

Vad beror den globala uppvärmningen på, vad kommer att hända när temperaturen stiger och vad kan vi egentligen göra åt saken?
Läs om klimatförändringarna

Frågor om Earth Hour?

Läs gärna frågor och svar eller kontakta:

Annika Dellensjö, Projektledare för Earth Hour

Annika Dellensjö