WWF Earth Hour - tillsammans för klimatet

Lördag 19 mars 2016 klockan 20.30-21.30 lokal tid är det dags för Earth Hour – världens största miljömanifestation. Var med och uppmana makthavarna att  ta krafttag för klimatet du också!

Läs om klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden och börsen

Visste du att våra transporter, vår mat, våra byggnader och vårt sparande orsakar enorma koldioxidutsläpp? Därför måste Sveriges politiker göra det lätt och lönsamt att leva klimatsmart. Klicka på ikonerna för att få veta hur dessa fyra områden påverkar vår planet och vad vi kan göra åt det!

Vi vill ha fossilfri biltrafik och fossilfria transporter!
Läs om BILEN

Vi behöver halvera vår köttkonsumtion!

Läs om BIFFEN

Vi vill ha förnybar energi i alla svenska hem!

Läs om BOSTADEN

Klimatsmarta investeringar och grönt sparande!

Läs om BÖRSEN

Klimatsmarta middagsrecept och en exklusiv Earth Hour-bakelse

Asiatisk soppa från Gröna kassen
Sugen på en ny god vana? Låt dig inspireras av våra hälsosamma, miljövänliga och supersmarriga Earth Hour-recept från Gröna Kassen. Missa inte heller årets Earth Hour-bakelsen – Leila Lindholms Silky Vegan Chocolate Mousse Pie.

Klimatsmarta Earth Hour-recept och Leilas Earth Hour-bakelse

Film: Höjdpunkterna från Earth Hour 2015

Nyfiken på hur Earth Hour ser ut i olika delar av världen? Eller hur djuren i Arktis påverkas av klimatförändringarna, och vad du kan göra åt det? Kolla in våra filmer, och sprid dem gärna vidare till andra!
Se fler Earth Hour-filmer

Vår livsstil påverkar världens fattiga allt mer

Ett klimatvittne på Madagaskar. Foto: John E Newby / WWF

Sverige klättrar på listan över länder med störst ekologiskt fotavtryck. Senaste Living Planet Report visar att Sverige har det tionde största genomsnittliga ekologiska fotavtrycket i världen – vi lever som om vi hade 3,7 jordklot. Vår konsumtion leder förvisso till arbetstillfällen men i allt högre grad till fattigdom, flykt och krig i andra länder.
Du kan göra mer än att släcka

Släck här och tänd där

Istället för släckning så tänds klimatsmarta solcellslampor under Earth Hour i Nairobi, Kenya. Foto: John Kabubu / WWF.

1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet. En viktig förutsättning för att bekämpa fattigdomen är att världens fattiga länder får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi släcker här under Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp på andra delar av jorden!

Vad händer med klimatet?

Vad beror den globala uppvärmningen på, vad kommer att hända när temperaturen stiger och vad kan vi egentligen göra åt saken?
Läs om klimatförändringarna

Visste du att ...?

Eskilstuna. Fors kyrkbro för gående och cyklister. Foto: Göran Jonsson / Trafikavdelningen

• Hur vi bor, transporterar oss och konsumerar har en stark negativ påverkan på vår planet