WWF Earth Hour - tillsammans för klimatet

Lördag 19 mars 2016 klockan 20.30-21.30 lokal tid släckte världen för klimatet under Earth Hour – världens största miljömanifestation. Hundratals miljoner människor i 178 olika länder var med, vilket är ett nytt globalt rekord för Earth Hour. Engagemanget är fortsatt stort i Sverige och 84 procent av landet kommuner deltog med olika klimataktiviteter.

Världen har nu enats om att hejda den globala uppvärmningen. Den nya klimatavtalet är en historisk överenskommelse för människor, djur och natur. Men det räcker inte med ett avtal – vi måste agera också, och de närmsta åren är helt avgörande för planetens framtid.

2016 års Earth Hour handlar om att vi måste lämna olja, gas och kol bakom oss och ställa om till en klimatsmart värld helt baserad på hållbar, förnybar energi. Sverige har alla förutsättningar för att gå i täten som världens första fossilfria land.

Tillsammans gör vi det möjligt!

Läs om klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden och börsen

Visste du att våra transporter, vår mat, våra byggnader och vårt sparande orsakar enorma koldioxidutsläpp? Därför måste Sveriges politiker göra det lätt och lönsamt att leva klimatsmart. Klicka på ikonerna för att få veta hur dessa fyra områden påverkar vår planet och vad vi kan göra åt det!

Normal Text

Vi vill ha fossilfri biltrafik och fossilfria transporter!
Läs om BILEN

Vi behöver halvera vår köttkonsumtion!

Läs om BIFFEN

Vi vill ha förnybar energi i alla svenska hem!

Läs om BOSTADEN

Klimatsmarta investeringar och grönt sparande!

Läs om BÖRSEN

WWFs klimatkommunikatör Barbara Evaeus: Gör Earth Hour till din timme!

Miljömanifestationen Earth Hour har för många blivit en kär tradition. Och du kan uppmärksamma Earth Hour på just det sätt som känns rätt för dig.

– Det som är så bra är att man kan göra vad man vill. Det är bara att göra Earth Hour till sin jordtimme med vad man själv tycker är trevligt och viktigt. Vi vet att många uppskattar en tyst stund för reflektion, eller vill umgås med nära och kära över lite brädspel. Kanske bjuder man hem kompisar och lagar god, klimatsmart mat tillsammans, och kör klimatdans i mörkret. Eller också är man ute på gator och torg, där kommunen ofta ordnar någon aktivitet i samband med Earth Hour. Man kan se det som en högtid för klimatet.

Läs hela intervjun här

Klimatsmarta middagsrecept och en exklusiv Earth Hour-bakelse

Asiatisk soppa från Gröna kassen
Sugen på en ny god vana? Låt dig inspireras av våra hälsosamma, miljövänliga och supersmarriga Earth Hour-recept från Gröna Kassen. Missa inte heller årets Earth Hour-bakelsen – Leila Lindholms Silky Vegan Chocolate Mousse Pie.

Klimatsmarta Earth Hour-recept och Leilas Earth Hour-bakelse

Tillsammans för klimatet – skicka ett brev till Löfven och Batra!

Earth Hour 2016 - Politiker agera. Fotocollage: Stefan Löfven; Magnus Länje, Anna Kinberg Batra; Peter Knutson, bakgrundsbild; Shutterstock.

Tycker du också att vi måste samarbeta mer för att ta itu med klimatfrågan? Skicka ett brev till Stefan Löfven (S) och Anna Kinberg Batra (M). Vi har tagit fram ett förslag på brev. Du kan kopiera och skicka brevet precis som det är eller skriv om det som du själv vill ha det

Förslag på brev till våra makthavare

Vår livsstil påverkar världens fattiga allt mer

Ett klimatvittne på Madagaskar. Foto: John E Newby / WWF

Sverige klättrar på listan över länder med störst ekologiskt fotavtryck. Sverige har det tionde största genomsnittliga ekologiska fotavtrycket i världen – vi lever som om vi hade 3,7 jordklot. Vår konsumtion leder förvisso till arbetstillfällen men i allt högre grad till fattigdom, flykt och krig i andra länder.
Du kan göra mer än att släcka

Klimatförändringarna påverkar oss alla.

Släck här och tänd där

Istället för släckning så tänds klimatsmarta solcellslampor under Earth Hour i Nairobi, Kenya. Foto: John Kabubu / WWF.

1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet. En viktig förutsättning för att bekämpa fattigdomen är att världens fattiga länder får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi släcker här under Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp på andra delar av jorden!
Fattigdom, energi och klimat hänger ihop

Film: Lär känna valrossen – kelig, musseltokig och i trubbel

En av många fantastiska arter som lever i Arktis är valrossen. Denna gigant kan väga över 1,5 ton och äta flera tusen musslor om dagen. Tyvärr drabbas valrossen av de pågående klimatförändringarna när isflaken smälter bort under sommaren, vilket WWFs Arktisexpert Tom Arnbom berättar om i filmen. Men vi kan fortfarande hejda klimatförändringarna – vi har chansen nu. Tekniken finns redan för att stoppa utsläppen av växthusgaser. Om vi alla hjälps åt kan vi tillsammans skapa en värld där människan lever i harmoni med naturen.
Se fler filmer om klimatet och Earth Hour

Nästa Earth Hour infaller den 25 mars 2017 klockan 20.30-21.30 lokal tid över hela jorden.

#EarthHour

Frågor och svar om Earth Hour

Earth Hour skrivet med tomtebloss
Hur startades Earth Hour? Hur många deltar globalt? Och vad gör WWF för klimatet utöver världens största miljömanifestation? Läs bland våra svar eller ställ din egen fråga!

Frågor och svar om Earth Hour

Vad händer med klimatet?

Vad beror den globala uppvärmningen på, vad kommer att hända när temperaturen stiger och vad kan vi egentligen göra åt saken?
Läs om klimatförändringarna

Så påverkas Sverige när temperaturen stiger

Minns du de kraftiga skyfallen som lamslog delar av Danmark för 5-6 år sedan? Enligt Gustav Strandberg vid SMHI är liknande händelser något vi får räkna med framöver, som ett resultat av klimatförändringen. Över lag blir Sverige blötare – men också torrare. Och de riktigt kalla vinterdagarna kan bli ett minne blott.

Vi kan påverka utvecklingen

Frågor om Earth Hour?

Läs gärna frågor och svar eller kontakta:

Cecilia Stenström, Projektledare för Earth Hour

Cecilia Stenström