Earth Hour 2016 för företag, organisationer, trossamfund och offentliga verksamheter

Ni engagerade företag, trossamfund, organisationer och offentliga verksamheter är en otroligt viktig del av Earth Hour – världens största miljömanifestation. Ta ställning för klimatet och anmäl er till Earth Hour 2016. Det infaller den 19 mars 2016 klockan 20.30-21.30 lokal tid över hela jorden.

 

 

Engagera ditt företag eller din organisation i Earth Hour och klimatfrågan

Idag står städerna för över 70 procent av de globala koldioxidutsläppen. Men städerna är också en central del i lösningen av klimatfrågan. Städerna och samhällena där vi bor rymmer stora möjligheter för en ökad livskvalitet genom utveckling av klimatsmarta lösningar för boende, mat, transporter och energi.

 

Grunden för ett klimatsmart liv i städer och samhällen handlar om att leva klimat smartare när det kommer till de fyra klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden och börsen. Ni har chans att påverka och inspirera era medarbetare, kunder och leverantörer. Det finns mycket att göra, men här kommer några tips inom varje kategori, så att ni kan välja den eller de som passar er verksamhet bäst:

 



Bilen – uppmuntra er personal att ta cykeln till jobbet, klimatkompensera era affärsresor, uppmuntra er personal att samåka till jobbet.
Läs mer

Biffen – servera klimatsmart mat i er lunchrestaurang, bjud på ekologiskt fika och välj vegetariska alternativ när ni bjuder på lunch.

Läs mer

Bostaden – byt till grön el, återvinn papper, glas, aluminium och plast, uppmuntra er personal att skriva ut så lite som möjligt, byt till energisnål belysning.

Läs mer

Börsen
– informera er personal om placeringen av deras pensionspengar, uppmuntra placering i framtidens hållbara och förnybara energi.

Läs mer

 

Inspirerande exempel - så deltog företag i Earth Hour 2016

 

Zilloman anornade en show där miljöclownen Blomman repeterade sin fina föreställning i stearinljus i sin Miljöatelje i Hammarby Sjöstad. Föreställningen lockade både glada barn och vuxna.

Filmis - Uddevalla filmstudio: Nästan 60 personer såg filmen Jordens Salt som visar människans oförmåga att hantera konflikter och svårigheter att hushålla med gemensamma resurser, men också hopp om en bättre värld om vi alla tar ansvar.

Studiefrämjandet hjälpte organisationer och privatpersoner som ville ordna manifestationer, hålla föreläsningar och annat som uppmärksammar Earth Hour och klimatfrågan. De passade som vanligt på att uppmärksamma frågan internt.

 

Vildmarkshotellet släckte ned i allmänna utrymmen på hotellet i så stor utsträckning som möjligt och uppmande även sina gäster att göra detsamma på hotellrummen.

 

Liseberg deltog i Earth Hour genom att bland annat släcka parkljus, pariserhjulet och Lisebergshjulet. Vidare informerade de om engagemnaget i sociala medier mm.

 

If Skadeförsäkring visade sitt engagemang i Earth hour genom att i skolor uppmärksamma vad Earth Hour är och varför det är viktigt.

 


Fler exempel från Earth Hour 2014

Designtorget vill att framtiden ska vara ljus! Därför visade de detta genom att släcka i sina 13 butiker i Sverige och Norge lördag den 28 mars.

 

Bixia spred en informationsfilm om Earth Hour internt dagen före, för att påminna sina anställda om att släcka och förklara anledningen till att man släcker. De släckte även ned sin hemsida och spred information på Facebook. Vidare satte de upp affischer på sina kontor med uppmaningen om att släcka under Earth Hour.

 

Telenor stödde WWF med en sms-påminnelse då man registrerar sitt nummer i ett anmälningsformulär på WWFs hemsida. De ordnade även aktiviteter både internt och externt kopplat till Earth Hour och satte upp posters med miljöbudskap och tips vad man kan tänka på. Externt så gick de gå ut på Facebook, bland annat med en exklusiv intervju med Telenors miljöchef.

 

Hotell Hilton Stockholm Slussen släckte ner hotellet och arrangerade olika aktiviteter för hotellets gäster och personal. Under Earth Hour hade de en DJ som spelade återvinningsbar musik i baren, serverade ekologisk mat och dryck. Hilton samarbetade även med sin elleverantör Nordic Green, lät gästerna testa en elskoter och lottade ut en hotellövernattning via Facebook och Instagram. 
 

Radisson Blu Hotels på Arlanda släckte ner så mycket som möjligt och ersatte belysningen med levande ljus. De informerade gäster och personal på plats, via sociala medier och genom Earth Hour-posters. Bokade man konferens fick man information om Earth Hour på bekräftelsen. Radisson Blu Arlandia Hotel firade hela månaden med klimatsmart trerättersmeny, lokalproducerad och ekologiskt odlad öl och ekologiska drinkar i baren. Under själva Earth Hour bjöd de gästerna på ekologiskt tilltugg och unplugged musik i restaurangen. De arrangerade även en instagramtävling där bästa bilden vann en övernattning på flygplatsen. Bakom kulisserna på Radisson Blu Hotels på Arlanda ordnade personalen en utställning om jorden och Earth Hour och i personalmatsalen fanns vegetariska alternativ.


Fler exempel från Earth Hour 2014


Stockholm Globe Arenas projicerade Earth Hour-logotypen samt en uppmaning på Ericsson Globe. Ericsson Globe, Tele2 Arena, Hovet samt Annexet släcktes ner i den mån det gickeftersom det pågår evenemang samtidigt. De uppmärksammade också Earth Hour i sociala medier.
 

Hotell Clarion Hotel Sign i Stockholm hade aktiviteter i lobbyn i samarbete med WWFs ungdomscommunity Panda Planet. I restaurangen fanns en speciell Earth Hour-meny, och aukustisk musik spelades live.


Compass group har cirka 120 restauranger runt om i landet, främst lunchrestauranger på företag, skolor och sjukhus. Under Earth Hour anordnades en tävling där gästerna kunde lämna in sina favoritrecept på vegetariska rätter. De bästa recepten fick pris och kommer att läggas in i företagets receptdatabas och användas.

 

Hotell Hilton Stockholm Slussen hade liveframträdande, nedsläckning och tävling för gäster.

Åhléns  släckte ner alla varuhus som kunde släckas ner, skyltade Earth Hour i varuhusen samt hade extrapris på Svanenmärkta stearinljus.

Coop erbjöd kampanjpriser på klimatsmarta varor och tipsade om hur kunderna själva kunde spara energi och konsumera mer klimatsmart. Coop uppmärksammade också Earth Hour i en reklamfilm och släckte ner där det var möjligt.

Yasuragi Hasseludden i Saltsjö-Boo släckte ner så mycket det gick. I restaurang Tokyo serverades en fyrarätters Earth Hour-meny speciellt framtagen att vara så energisnål som möjligt att tillaga. Menyn var fri från rött kött och innehöll ekologiska och närproducerade produkter. I baren serverades en Earth Hour-drink och klockan 19.00 gavs en harpkonsert med Monica Ramos. Dessutom erbjudanden och provningar av mat och behandlingar.

Folktandvården Stockholms län uppmanade alla kliniker, patienter och personal att delta, samt delade ut Svanenmärkta ljus i receptionerna.

ICA Kvantum i Lerum släckte bakomutrymmen och tände symboliska värmeljus i butiken. Butiken uppmanade också kunderna att släcka, genom en text på kvittot.

Skistar släckte ner backbelysningar och fasadbelysningar där det var möjligt samt informerade och uppmanade gäster och medarbetare att göra detsamma.

Tips på aktiviteter ni kan göra

  • Släcka ner byggnader, kontor, etc.
  • Uppmana kunder och personal att delta i Earth Hour och berätta om syftet.
  • Uppmärksamma i sociala medier (reklam, facebook mm).
  • Skylta med Earth Hour i varuhusen, skylfönstren, etc.
  • Servera en Earth Hour-meny/bakelse (energisnål att tillaga, CO2-snål, vegetarisk, närproducerad, ekologisk).
  • Annordna kund- och medarbetartävlingar med miljötema.
  • Bjud på en Earth Hour-drink.
  • Ha specialerbjudanden på miljövänliga, miljömärkta och ekologiska varor.
  • Spela livemusik med tända ljus.
  • Tipsa om hur kunder kan spara energi och konsumera klimatsmart.
  • Tända symboliska värmeljus i butiken.
  • Uppmana kunder på kvittot att släcka.
  • Annordna ett informationsmöte (frukostmöte, lunchmöte med ekologisk profil) eller seminarium kring klimatfrågor.
  • Anordna aktiviteter i samarbete med kommunen.
  • Han en intern quiztävling med miljövinst.
  • Ha en utställning där företagets klimatmål redovisas i olika former.
  • Tala om hur mycket maten man slänger motsvarar i koldioxidutsläpp.
  • Redovisa klimatvinster inom företaget.

Frågor och svar om Earth Hour

Earth Hour skrivet med tomtebloss

Hur startades Earth Hour? Hur många deltar globalt? Och vad gör WWF för klimatet utöver världens största miljömanifestation? Läs bland våra svar eller ställ din egen fråga!

Frågor och svar om Earth Hour

Kampanjmaterial Earth Hour 2016

På vår sida för kampanjmaterial finns affischer, flygblad, t-shirt-tryck, bilder för sociala medier samt vår nedräknare till Earth Hour - och mycket mer.

 

Tack till alla er som hjälper oss att sprida budskapet om Earth Hour!

 

Ladda ner kampanjmaterial

Presentation av Earth Hour

Inspirerande information och exempel på vad olika företag tidigare gjort under världens största miljömanifestation – WWFs Earth Hour.

 

Ladda hem pdf-filen   

Kalendarium – Earth Hour 2016

Vad händer nära dig i samband med Earth Hour?Se planerade evenemang, eller fyll i formuläret för att lägga till ditt eget!

 

Ta en titt i Earth Hour- kalendariet

 

 

 

 

Skicka in era bilder och filmer från Earth Hour till WWF

 

Tack för att ni engagerar er i Earth Hour!

För att på bästa sätt kunna sprida engagemanget och budskapet vidare vill WWF gärna ta del av era evenemang och aktiviteter genom foton och filmer.

Skicka gärna ert material Cecilia Stenström, projektledare för Earth Hour
E-post: cecilia.stenstrom@wwf.se

OBS! Då godkänner ni samtidigt att WWF får rätt att globalt använda och sprida allt material som skickas in.