Recept: Klimatsmart mat och Earth Hour-bakelsen

Sugen på en ny god vana? Låt dig inspireras av våra hälsosamma, miljövänliga och supersmarriga Earth Hour-recept från några av Sveriges främsta matkreatörer.

Asiatisk soppa från Gröna Kassen

Gröna kassen har skapat årets Earth Hour-recept med klimatsmarta rätter

Att få in mer vegetariska inslag i matlagningen är spännande, det ger nya perspektiv och en färgglad hälsosam kost. Vi är många som lusläser matlagningstidningarna när de ger vegetarisk inspiration, och som lagar mat med mindre men bättre kött. Gröna kassen i samarbete med Viktor Ingemarsson har jobbat länge med detta och vi är glada att de har tagit fram fem nya klimatsmarta hälsosamma och jättegoda recept.

Gröna kassens inspirerande gröna recept

Leilas Silky vegan chocolate Mousse Pie. Foto: David Loftus

Earth Hour-bakelsen 2016: Silky Vegan Chocolate Mousse Pie

- Det är ett av mina favoritbakverk från min nya bok The Fresh Foodie. Boken är en kokbok fylld av hälsosamma recept och jag berättar även om hur vi kan konsumera mat hållbart, äta smartare och välja rätt råvaror. Det bästa vi kan göra för att ta hand om vår planet är att äta mer veganmat och vegetarisk kost , säger skaparen Leila Lindholm.

Recept på 2016 års Earth Hour-bakelse

Senast uppdaterad 2016-03-19

Frågor om Earth Hour?

Läs gärna frågor och svar eller kontakta:

Cecilia Stenström, Projektledare för Earth Hour

Cecilia Stenström