BIFFEN

Regeringen måste ta fram en övergripande nationell livsmedelsstrategi som hjälper oss att göra kloka matval. Vi måste halvera vår köttkonsumtion, välja bättre kött och minska svinnet för att klara att leva inom ramarna för en planet.

Därför är biffen betydelsefull

Kött kräver mycket mark, vatten och energi. Enligt Jordbruksverket står animaliska produkter såsom kött, mjölk och ost för en femtedel av de globala växthusgasutsläppen. Enorma mängder mark i Sydamerika omvandlas till sojaodling för foder till kor, grisar och kycklingar. En studie som jämför produktionen av en vanlig hamburgare med en vegetarisk sådan visar att den vegetariska använder 45 gånger mindre mark, 20 gånger mindre vatten och genererar 10 gånger lägre klimatutsläpp.

Köttkonsumtionen ökar över hela världen. I Sverige äter vi i snitt ungefär 46 kg kött per person och år, en ökning med cirka 50 procent sedan 1970-talet.

Så kan vi minimera matens klimatpåverkan

Att äta mindre kött och ersätta det med till exempel baljväxter, som också innehåller mycket protein, är positivt inte bara för miljön utan också för hälsan. Den som minskar konsumtionen av animaliska produkter till förmån för mer vegetabilier får nämligen i sig fler viktiga näringsämnen och mindre mättat fett. Att byta ut en eller ett par kötträtter i veckan är en bra början och bidrar både till minskad miljöpåverkan och hälsosammare kost.  Byt inte ut köttet mot fisk då det finns en stor problematik med överfiske idag.

Förutom att äta mer vegetariskt är det viktigt att vi slutar slänga så mycket mat som vi gör idag. Varje år slänger en tvåbarnsfamilj mat för ungefär 6 000 kr. Maten som slängs i svenska hushåll motsvarar växthusgasutsläpp på 500 000 ton, och det är lika mycket som 200 000 bilar släpper ut på ett år, enligt Livsmedelsverket.

Tillsammans kan vi påverka livsmedelskedjorna och privata och offentliga restauranger att bidra till minskat matsvinn och ett mer hållbart utbud.

Kommuner och landsting behöver se till att maten de köper in till skolor och sjukhus är miljöanpassat producerat och av hög kvalitet, inte bara billig. Livsmedelsaffärer och -företag behöver ta ansvar och styra inköp, verksamhet och försäljning för en hållbar livsmedelskedja.

Ät rätt för miljö och hälsa med WWFs Live Well-kostråd

Världsnaturfonden WWF arbetar för att säkra en rättvis tillgång på hälsosam mat för alla inom gränserna för en planet, och du kan bidra genom att göra kloka matval som är bra för både kropp och miljö. En bra åtgärd för klimatet är att äta hälsosamt, och det behöver inte alls bli dyrare. Det visar projektet LiveWell som WWF deltog i mellan 2012-2015. Följ gärna kostråden som tagits fram inom projektet:

• Ät mindre och bättre kött
  • Ät mer grönsaker, baljväxter och fullkorn
  • Ät varierat
  • Släng mindre
  • Byt inte kött mot fisk
  • Ät certifierat/miljömärkt
  • Ät mindre onyttigt fett, socker och salt

Mer om kost och Live Well-projektet på wwf.se/mat

Så minskar du matsvinnet

Idag slängs ungefär en tredjedel av all mat som produceras, vilket ger stark klimatpåverkan helt i onödan.

• Tänk på att "bäst före" inte betyder "dåligt efter". Lukta och smaka för att avgöra om maten går att äta. Ägg i kylskåp håller exempelvis flera månader efter utsatt datum.
  • Planera inköpen så att färskvarorna hinner ätas upp innan de blir dåliga.
  • Använd kylskåpet rätt. Sätt mejerivaror och kött där det är som kallast, grönsaker där det är varmare och förvara gärna även nötter och frön kallt.
    Fler tips på Min Vardag

Enkelt äta mer klimatsmart

Alla miljövänner som tycker det här med att äta klimatsmart är knepigt, borde prata med WWFs matexpert Anna Richert. Hon får det att låta hur lätt som helst.
– Ät hälsosamt och minska svinnet. Man kan få ned sin klimatpåverkan med ungefär en fjärdedel bara genom att göra det.
Men att äta hälsosamt, vad innebär det?
– Ät mer frukt och grönt, och ät varierat. Det som är så bra är att du genom att äta hälsosamt automatiskt gör miljön en stor tjänst.
Ett kkg skumbananer påverkar faktiskt klimatet lika mycket som ett kg kycklingkött

Matexpertens bästa tips

Vegetariska trenden växer

• Allt fler kommuner, företag och skolor minskar fokus på kött i matsedlar och upphandling.
  • Nya produkter finns på marknaden där köttet får stå till sidan till förmån för välsmakande produkter av soja, grönsaker och spannmål med lägre klimatpåverkan.
  • Kockar som Mathias Dahlgren på Grand Hôtel i Stockholm och Paul Svensson på Fotografiska museet presenterar vegetariska lyxmenyer.
  • Handeln ser ökande försäljningssiffror på det vegetariska måltidssortimentet

Mattias familj minskar på köttet

Ett bra och enkelt sätt att dra ner på köttätandet är att prenumerera på en vegetarisk matkasse. Mattias Goldmanns familj har testat flera vegetariska matkassar och är jättenöjda.
– Vi brukar spara recepten som följer med och när de legat framme har våra köttätande vänner fotat av dem med sina mobiltelefoner. Vem behöver inte middagsinspiration emellanåt?
Matkassen ger ny middagsinspiration

Senast uppdaterad 2016-03-19

Trendigt att ta vara på maten

Stjärnkocken Douglas Spiik

Att inte slänga mat har blivit trendigt. Nu finns en tidning på temat, stjärnkockar som Douglas Spiik satsar på nya sätt att använda råvarorna i köket och det går att handla mat med utgånget bäst-före-datum på nätet.

Vi tar pulsen på en trend som har många fördelar

Klimatsmarta Earth Hour-recept

Asiatisk soppa ffrån Gröna Kassen

Sugen på en ny god vana? Låt dig inspireras av våra hälsosamma, miljövänliga och supersmarriga Earth Hour-recept från Gröna Kassen. Missa inte heller årets Earth Hour-bakelsen – Leila Lindholms Silky Vegan Chocolate Mousse Pie.

Klimatsmarta Earth Hour-recept och Leilas Earth Hour-bakelse

Köttguiden från WWF

Köttguiden 2016 i lång version

Köttguiden 2016 i miniformat

Köttguiden som app

Köttguiden 2016  finns även som mobilapp för Android och iPhone.

Ladda ner Köttguiden app

Allt om Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött. Läs mer på:
wwf.se/kottguiden

I Tyresö är matglädjen i topp

Gösta Rik är eldsjälen, matinspiratören och den mycket omtyckta skolmatskocken från Tyresö som skapar debatt kring den svenska skolmaten runtom i Sverige.

Följ med till matglada Fornuddens skola

WWFs guide till fisk och skaldjur

Fisk är nyttig mat och de flesta av oss skulle säkert må bra av att äta mer fisk. Det är viktiga är bara att välja rätt sort. Använd WWFs Fiskguide när du köper fisk – så kan du hjälpa till att minska utfiskningen av våra hav.

Ladda ner WWFs Fiskguide >