Vattenfotavtryck

Nepal © Simon de TREY-WHITE / WWF-UK

I Sverige är vi gynnade med en riklig tillgång på vatten. Men vad vi äter och vad vi har på oss lämnar ett vattenfotavtryck utanför våra gränser.

För att odla maten vi äter och bomullen till våra kläder krävs stora mängder vatten. Till exempel går det åt cirka 2700 liter vatten för att odla bomullen till en t-shirt och omkring 15 500 liter vatten för att producera 1 kilo biffkött. Vi importerar mycket av vår bomull från Pakistan och Indien, frukt från medelhavet och kaffe från Brasilien. En studie som WWF gjorde 2008 visar att Sverige i genomsnitt har att vattenfotavtryck på cirka 5890 liter vatten per person och dag. Det motsvarar ungefär 40 medelstora badkar.

Indusfloden hotad

I flera länder är den osäkra tillgången på vatten ett stort problem. Indusfloden är Pakistans längsta flod och sträcker sig från Tibet i norr genom Kashmir och ner till deltat i Pakistan. Flodområdet är bördigt och har ett rikt djur- och växtliv. Socker och bomullsodlingar breder ut sig i deltaområdet. Nästan 90 procent av allt vatten i Pakistan används inom jordbruket. Landet är en av världens största bomullsproducenter, och jordbruket är mycket viktigt för landets ekonomi. Tyvärr hotas Pakistans framtida vattenförsörjning av det intensiva jordbruket. Indusfloden är hårt belastad.  En stor del av vattnet i floden avleds för bevattning, och gifter och näringsämnen förorenar floden.

Läs mer om vattenfotavtryck

WWF Englands vattenfotavtrycksrapport. obs stor fil 8.5 M