Foto: National Geographic Stock/Michael Nichols/WWF

Goda resultat 2016 - tjuvjakt och illegal handel

Kina förbjöd handeln med elfenben – ett historiskt beslut

Foto: Folke Wulf / WWF

Precis före jul fick WWF besked om att Kina efter starka påstötningar stoppar landets elfenbenshandel från 2017. Beslutet är glädjande och innebär ett stort framsteg för det internationella arbetet mot tjuvjakten i Afrika. Många kinesiska företag som handlar med elfenben kommer att tvingas stänga redan under första kvartalet 2017.

Mer än 20 000 elefanter beräknas varje år dödas av tjuvjägare och slakten har upprört en hel värld. Produkter av elfenben är statussymboler i Kina och kan kosta tiotusentals kronor per kilo. USA beslöt sommaren 2016 att stänga ner stora delar av sin elfenbenshandel och gjorde en överenskommelse med Kina om samma sak. Samtidigt har myndigheterna i Hongkong meddelat att deras elfenbenshandel ska avvecklas från 2021. I dagsläget har 18 andra asiatiska och afrikanska vid sidan av Kina antagit nationella avvecklingsplaner för elfenben som svar på den nuvarande krisen.

GPS-övervakning ska skydda noshörningar och elefanter

Foto: Martin Harvey / WWF

Nu är 40 st noshörningar och 8 elefanter i Masai Mara försedda med osynliga sändare inmonterade i hornet respektive beten. År 2016 sköts ca 100 elefanter i området, men ingen noshörning.

Tiotusentals elefanter och noshörningar tjuvskjuts varje år i jakt på elfenben och noshörningshorn. WWF har satsat på att märka både elefanter och noshörningar i Kenya och Tanzania med mikrochips och GPS-sändare.

Djuret sövs, ett hål borras i hornet där sändaren stoppas in och hålet täpps sedan igen. Efter denna operation syns inget. GPS-signalen ger information om var djuret befinner sig och kan dessutom programmeras att larma sambandscentralen om djuret lämnar säkert område.
WWF har dessutom finansierat en elefanträkning i ett landskap i Tanzania. År 2006 fanns 35 000 elefanter och nu bara cirka 15 000.

Brev från presidenten – ”nu ökar vi ansträngningen”

Ett brev från presidenten i Tanzania damp ned i slutet av året:
”Det är med stor glädje som jag bekräftar mottagandet av Er skrivelse daterad november 2016, där man gemensamt lovordade mig och i förlängningen regeringen och folket i Republiken Tanzania för de insatser vi gör för att stoppa tjuvjakt på elefant i vårt land. Vi är mycket uppmuntrade av era stödjande ord.

I själva verket är det mycket glädjande att veta att vissa människor uppskattar våra ansträngningar att skydda våra elefanter. Vi lovar därför att skala upp våra ansträngningar, inte bara för att föra krig mot tjuvjakt av elefanter utan också för att skydda vårt lands vilda djur i sin helhet. I detta avseende välkomnar vi ert engagemang för att fortsätta att arbeta med oss i kampen mot detta gissel som tjuvjakten på vilda djur innebär.” underskrivet av Tanzanias president Dr John Pombe Joseph Magufuli.

Över 100 000 ungar har kläckts på skyddade stränder

Foto: Nils Aukan / WWF

De flesta havssköldpaddsungar dör redan innan de kommer ut ur sitt ägg. Bränder, äggtjuvar, exploatering, turism – farorna är många och mycket svåra att komma undan.

Men det går att hjälpa de små. Genom att skapa skyddade nationalparker med strandvakter har vi på WWF kunnat övervaka tusentals bon och se till så att 100 000 ungar har kläckts i fred.

Senast uppdaterad 2017-02-07

Fler goda resultat från 2016