Foto: Martin Harvey / WWF-Canon

One Planet Food – hållbar mat för en planet

Alla behöver vi mat - och det sätter spår på planeten. Maten vi äter står för ¼ av människans klimatpåverkan. Att producera mat orsakar även andra miljöproblem – t.ex. att arter utrotas, övergödning och jordens resurser ansträngs allt hårdare. Om alla på jorden skulle leva så som vi gör i Sverige skulle vi behöva 4,2 planeter.

Vi behöver uppgradera våra kostvanor! Därför arbetar WWF med One Planet Food. Enkelt uttryckt är det kosten vi kan äta för att klara oss med en planet. Så att alla kan äta en hälsosam och hållbar mat som gör gott – idag och i morgon. Du kan bidra genom att göra kloka val av mat som är bra för både kropp och planet!

– Kostråd för att hålla dig inom en planet

• Ät mindre – men bättre kött

Något av det viktigaste du kan göra för att minska matens klimatpåverkan – i rika länder bör vi äta hälften så mycket kött som idag. Ersätt inte köttet med bara fisk utan variera ditt proteinintag. Och när du väl äter kött, se till att välja bra kött där man har tagit hänsyn till djuromsorg, miljö och hållbarhet – lär dig mer i Köttguiden.

• Ät mer grönsaker, baljväxter och fullkorn

Detta budskap talar för sig självt – det är både klimatsmart och nyttigt att basera matvalen på grönsaker och fullkornsprodukter. Och baljväxter ger dig gott om näringsämnen och protein.

• Ät färgrikt och varierat

Tänk färg och mångfald när du äter! Variera dig för att få i dig de näringsämnen du behöver.   Proteinet bör komma från olika källor, ät gärna mycket baljväxter men ägg är också en bra proteinkälla. Om du väljer mjölkprodukter, kött och fisk så bör det utgöra en mindre och varierad andel med så liten miljöpåverkan som möjligt se Fiskguiden och Köttguiden.

• Ät upp maten

Egentligen självklart! Idag slängs ungefär en tredjedel av all mat som produceras.

• Ät inte anonym mat

Var kommer maten ifrån som du har på tallriken? Hur har den odlats och växt upp? Ett sätt är att fråga om du inte vet – inte minst på restaurangen. Ett annat sätt är att välja certifierad och miljömärkt mat. Mat som är certifierad har odlats och producerats enligt krav som ställts på miljö, djuromsorg mm. Och det görs en oberoende kontroll att dessa krav följs.

• Ät mindre onödigt

Låt tomma kalorier som godis, chips och läsk bli lyx, något du äter sällan. Tomma kalorier är onödig klimatpåverkan. Visste du till exempel att ett paket skumtomtar ger lika hög klimatpåverkan som en portion griskött, och att chips ger 20 gånger så stor klimatpåverkan som potatis?

Tävling: White Guide Jr

White Guide JR

WWF är på jakt efter Sveriges medst hållbara skolmat- vill du att din kommun ska vara med?
I Sverige lever vi idag som om vi hade fyra jordklot – och maten vi äter står för en tredjedel av vår påverkan på planeten. Vi vet att barn och unga vill vara med och förändra. Nu är det dags för politikerna att hjälpa våra unga mot bättre skolmat!
Därför lanserar vi nu utmärkelsen ”Sveriges mest hållbara skolmatskommun” med White Guide Jr. Målet är maten som serveras i skolorna ska vara klimatsmart, inte tära på vare sig djur eller natur – och samtidigt förstås vara god och näringsrik. Vi vill också att skolorna jobbar för att hållbar mat ska vara en självklarhet för framtidens vuxna.

Tävlingen pågår till 22 april och vinnaren utses på White Guide-galan i Göteborg i september. Kontakta gärna politikerna eller kostchefen i din kommun för att kolla om ni är med!

Läs mer om tävlingen

Klimatsmarta Earth Hour-recept

Asiatisk soppa från Gröna Kassen

Att få in mer vegetariska inslag i matlagningen är spännande, det ger nya perspektiv och en färgglad hälsosam kost. Vi är många som lusläser matlagningstidningarna när de ger vegetarisk inspiration, och som lagar mat med mindre men bättre kött. Gröna kassen i samarbete med Viktor Ingemarsson har jobbat länge med detta och vi är glada att de har tagit fram fem nya klimatsmarta hälsosamma och jättegoda recept.

Gröna kassens inspirerande gröna recept

Mål utan strategi när regeringen presenterar ny matpolitik

2017-01-16
Livsmedelstrategin blev till övergripande mål när politikerna skulle enas om vägen framåt för den svenska matpolitiken. WWF saknar klara besked om hur maten vi äter ska bli mer hållbar samt tydliga ställningstaganden om hur målen ska leda till konkret handling.

Anna Richert, WWFs talesperson i matfrågor, kommenterar uppgörelsen:

Senast uppdaterad 2017-02-21

Köttguiden från WWF

Köttguiden i lång version

Köttguiden i miniformat

Köttguiden som app

Köttguiden finns även som mobilapp för Android och iPhone.

Ladda ner Köttguiden app

Allt om Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött. Läs mer på:
wwf.se/kottguiden

Rapport om hållbar mat för alla

Mat är ett av WWFs prioriterade områden att arbeta med. En rapport som beskriver  matens hållbarhetsutmaningar, och vilka scenarier det finns för att försörja världen med livsmedel 2050 har tagits fram. Rapporten visar på utmaningar och möjligheter, och budskapet är tydligt – om vi fortsätter som vi gör idag kommer vi inte klara målet att försörja alla med mat inom planetens gränser. Det är dags att uppgradera våra matvanor! Det måste till åtgärder från både politiker, marknadsaktörer och konsumenter.

Ladda ner rapporten Hållbar mat för alla / Sustainable food for all:

Engelsk version / English version

Kort presentation på svenska