Christopher Courteau / WWF

WWF Scorecard för palmolja visar vilka företag som håller det de lovat angående certifierad palmolja

WWF har kommit med en ny upplaga av Scorecard för Palmolja.  I 2016-års upplaga har vi rankat 137 större företag från 15 länder – från dagligvaruhandeln och måltidsleverantörer till producenter av livsmedel och kemisktekniska produkter som värmeljus och tvättmedel.   


Oljepalmsplantage. Foto: Tim Laman / WWFDe svenska företag som är rankade är IKEA, Oriflame, ICA, Coop och Axfood.  Även Arla, som numera är danskägt, presenteras här. Dessutom ingår ett stort antal välkända varumärken som finns på den svenska marknaden, till exempel McDonalds, Nestle, Unilever och Pepsi.


Rapporten utvärderar företagen enligt vilka åtaganden de gjort för att köpa certifierad palmolja (CSPO) för sina egna varumärken, men också efter vilken grad av spårbarhet de har i sin leverantörskedja.  I rapporten kan man också läsa om att företagen har gjort övriga åtaganden vad gäller palmolja som att stödja småbrukare eller att delta i globala fora för att ställa krav på palmoljeproduktionen. Informationen gäller användandet av palmolja under 2015 och är baserad på företagens egen rapportering antingen till certifieringssystemet RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) eller direkt till WWF och är alltså inte kontrollerad av WWF.


Resultatet visar att en stor andel av de som åtagit sig att använda 100% certifierad palmolja senast 2015 nådde eller var nära att nå målet.  Ett antal globala välkända företag nådde endast till hälften av sina uppsatta mål. De svenska företagenuppvisar ett bra resultat som placerar de i topp av de rankande företagen och bidrar till att visa vägen för andra företag som vill satsa på bättre palmolja.

 

 

Svenska företag i Palm Oil Buyers Scorecard

 

Palm Oil Scorecard

Här hittar du hela undersökningen. Det är en interaktiv websida med mycket information, du kan söka på branscher och varumärken.
Genom att klicka på ett företag får du detaljerad information om deras sojaarbete och utveckling sen det senaste scorecardet.

 

>>Hela undersökningen med poäng

 

Doug Wechsler / WWFNu är det viktigt att företagen går vidare och ställer ännu högre krav för att driva hållbarheten hos palmoljeproducenterna. WWF har identifierat två områden inom den certifierade som företagen bör se över omgående.  Dels bör företagen köpa palmolja med full spårbarhet tillbaka till de certifierade plantagerna och inte fortsätta med inköp av palmolja som täcks av certifikat.  De bör också så snart det är möjligt kräva att palmoljan är certifierad enligt RSPO Next – en ny högre frivillig nivå.  Producenter kommer att kunna certifiera sig enligt den nya standarden under 2017.  RSPO Next innebär flera nya skärpningar av certifieringen, bland annat att det är förbjudet att anlägga nya plantager på torvmarker, ett totalförbud av det kemiska bekämpningsmedlet parakvat samt att det inte tillåts att man röjer mark genom bränning. 

 

Läs mer om RSPO Next

 

Senast uppdaterad 2016-09-30

 

Palm Oil Scorecard 2016

 

Här hittar du hela undersökningen. Det är en interaktiv websida med mycket information, du kan söka på branscher och varumärken.
Genom att klicka på ett företag får du detaljerad information om deras arbete med palmolja.

 

>> Palm Oil Scorecard

Rapporten Palm Oil Scorecard 2016

Soy Scorecard 2016

 

WWF har undersökt 133 ledande företag i livsmedelsbranschen och analyserat hur ansvarsfulla de är när det gäller användningen av den soja som används som djurfoder. Genom att välja rätt kött från rätt företag kan vi alla bidra till en ansvarsfull och hållbar produktion av soja.

 

Soy Scorecard 2016