Ekonomin och planetens gränser

Ekonomin och planetens gränser. Foto: NASA

Vi har bara en jord och det finns gränser för vad den tål. På den här sidan kan du läsa om hur naturen inte längre kommer kunna ge oss mat och andra resurser, som vi idag tar för givet, om vi passerar dessa gränser. WWF arbetar för att skapa en hållbar ekonomi inom ramen för vad jorden tål men som också ger en rättvis fördelning av jordens resurser till alla. För att uppnå det måste vi satsa annorlunda än idag, bland annat genom mer hållbar produktion och konsumtion.

Mänskligheten har haft enorm nytta av den stabilitet som rått i dess livsmiljö under de senaste 10 000 åren – den geologiska period som kallas holocen och som gjorde det möjligt för mänskliga bosättningar att utvecklas till dagens moderna samhällen.

Världen har nu gått in i en ny period, antropocen, då mänsklig aktivitet är den största omdanande kraften på det globala planet. Med tanke på hastigheten och skalan i de förändringar mänskligheten nu orsakar på jorden kan vi inte längre utesluta att kritiska tröskelnivåer, där livsvillkoren på jorden ändras plötsligt och oåterkalleligt, kan nås.

Planetens gränser

Begreppet “planetära gränser” pekar ut miljöprocesser som skapar stabilitet för livet på jorden. För var och en av processerna försöker forskare definiera säkra gränser, utifrån dagens vetenskapliga underlag. Går vi utanför dessa gränser är det sannolikt att plötsliga negativa förändringar inträffar.

Klicka för större version. Källa: Steffen and others, 16 January 2015, Sciencemag.org

Bildens källa: Steffen and others, 16 January 2015, Sciencemag.org

Enligt forskning som publicerats i vetenskapstidsskriften Science i januari 2015 är det fyra av planetens nio hållbara gränser (grönt i figuren) som bedöms ha överskridits: förlust av biologisk mångfald, klimatförändringar, förändrad markanvändning (till exempel avskogning) samt förändrade biogeokemiska flöden av kväve och fosfor (som orsakar övergödning).

När dessa tröskelvärden, planetära gränser, överskrids så får detta tydliga följder för mänsklighetens välfärd och försörjning av livsmedel, vatten och energi.
(Källa: Stockholms Universitets Forskningsnyheter)

En hållbar och rättvis ekonomi

Begreppet planetära gränser reser frågor om rättvisa och utveckling inom planetens biologiska kapacitet. Den internationella hjälporganisationen Oxfam har utvecklat en modell (Doughnut Economy) som både rymmer de planetära gränserna och mänsklighetens grundläggande behov (se figur nedan). De planetära gränserna utgör ett tak som vi inte får slå i, och de resurser som krävs för att tillgodose basbehov och mänskliga rättigheter, utgör en social grund – en miniminivå. Precis som det ligger oacceptabel miljöpåverkan bortom de planetära gränserna, så finns oacceptabel fattigdom bortom “den sociala grunden”. Oxfams modell illustrerar denna idé och indikerar ett säkert och rättvist utrymme som mänskligheten kan leva inom (i modellen utformat som det runda bakverket munk – därav namnet ”Doughnut Economy” eller på svenska ”munk-ekonomi” ). Säkert är det inom utrymmet genom att tröskelvärden som kan göra Jorden ogästvänlig för mänskligheten inte överskrids. Rättvist är det genom att det finns förutsättningar för att varje människa ska kunna få en skälig nivå när det gäller hälsa, välstånd, inflytande och deltagande.

Begreppet planetära gränser pekar mot att den värld som vi känt, och dragit nytta av under holocen, nu är beroende av vårt beteende som planetens förvaltare.

Klicka för större version. Källa: Raworth, 2012).(Källa: Living Planet Report, svensk sammanfattning, 2014

Bildens källa: Raworth, 2012 och Living Planet Report, svensk sammanfattning, 2014

Oxfams modell (Doughnut Economy) ringar in ett säkert och rättvist manöverutrymme för mänskligheten (det gröna ”munkformade” partiet i modellen). Säkert på så vis att det inte överskrider tröskelvärden och rättvist genom att det möjliggör för varje människa en skälig nivå när det gäller hälsa, välstånd, inflytande och deltagande

Bättre val för produktion och konsumtion

Vi har bara en jord. I Living Planet Report visar WWF hur vi kan nå ett hållbart liv på planeten genom en rad praktiska handlingar: Vi måste leda investeringsströmmar från det som orsakar miljöproblem till lösningarna. Vi måste fatta rättvisa, långsiktiga och miljömedvetna beslut om hur vi ska förvalta de resurser vi gemensamt förfogar över. Vi måste bevara vårt återstående naturkapital och skydda och restaurera viktiga ekosystem och livsmiljöer. Vi måste producera resurssnålare och konsumera smartare.

Klicka för större version. Källa: Living Planet Report, svensk sammanfattning, 2014

I Living Planet Report visar WWF hur vi kan nå ett hållbart liv på planeten genom en rad praktiska handlingar.

Läs mer om Living Planet Report 2016

Här kan du läsa mer om bättre val och förändrade marknader för produktion och konsumtion av palmolja och soja, samt om hållbar mat för alla.

Senast uppdaterad 2017-10-05

Aktuellt

Ny WWF-rapport gör 2°C-analyser av Europas största kapitalägares aktieportföljer

European asset owners: 2°C Alignment and Misalignment of Public Equity Portfolios  – en svensk sammanfattning finns här

The Green ExchangeI samarbete med WWF sänder mediekanalen The Green Exchange en serie på fyra pod-avsnitt på engelska om hur vårt sparande påverkar klimatet.

Lyssna på avsnitt 1:

Climate & Finance #1: How Your Savings Impact Climate Change

Lyssna på avsnitt 2:

Climate & Finance #2: The System We Need

Lyssna på avsnitt 3:

Climate & Finance #3: Investors & The Power To Solve Climate Change (Special Edition)

Lyssna på avsnitt 4 - Del 1:

Climate & Finance #4: What Gets Measured Gets Done (Part 1)

Lyssna på avsnitt 4 - Del 2:

Climate & Finance #4: What Gets Measured Gets Done (Part 2)

Invenstera för en planet

Foldern ”Investera för en planet” beskriver hur finanssektorn kan styra våra finansiella flöden mot globala hållbarhetsmål.

Investera för en planet

All Hands on DeckParismötet en historisk vändpunkt - dags för finanssektorn att ställa om, skriver WWFs klimatexpert Stefan Henningsson i Pensioner och Förmåner.
Läs krönikan

Ett välmående hav är grunden till vår välfärd och en god ekonomi, och för att havet långsiktigt ska må bra krävs en hållbar användning av dess resurser. WWF-rapporten All Hands on Deck tar ett samlat grepp om utmaningen och ger förslag på kursändring.
All Hands on Deck

Principles for a Sustainable Blue Economy

En hållbar ”blå ekonomi” är grundläggande för att vi ska använda havet på ett sätt som inte förstör det. Genom en sådan modell kan vi både öka samhällsnyttan från havet och säkra att den finns kvar för kommande generationer.

Principles for a Sustainable Blue Economy

DU ÄGER! AP-fondernas ägande av fossila reserver Dina pensionspengar går till miljöförstörande kol! WWF granskade i mars 2015 de Allmänna Pensions-fondernas  placeringar i fossilbolag. Läs mer i rapporten:
DU ÄGER! AP-fondernas ägande av fossila reserver

Läs mer om WWFs arbete inom hållbar ekonomi

Living Planet Report

Living Planet Report 2016

WWF rapporterar regelbundet om planetens tillstånd och mänsklighetens ekologiska fotavtryck i Living Planet Report, LPR.
Living Planet Report 2016