© Florian Schultz / visionsofthevild.com

Nu hålls FNs klimattoppmöte 2015

Den 30 nov-11 dec äger årets FN-klimattoppmöte COP21 rum i Paris. Mycket står på spel. De här dagarna ska 193 länder komma överens om ett nytt globalt klimatavtal som börjar gälla 2020 och håller den globala uppvärmningen väl under 2 °C.

Uppdatering - klimatavtalet är nu klart! Läs WWFs kommentar:
Den fossila eran går mot sitt slut, men det måste gå ännu fortare

Om vi håller den globala uppvärmningen väl under 2 °C förhindrar vi katastrofala klimatförändringar. För att lyckas med det måste vi minska våra växthusgasutsläpp med minst 80 procent jämfört med 1990 års nivåer – och det här ska ske fram till år 2050.

Klimattoppmötet – början på en resa

Klimatoppmötet i Paris bör ses som första steget på en lång resa. Ett framgångsrikt klimattoppmöte är avstamp för en massiv omställning mot en hållbar framtid för vår planet. Det riktiga jobbet börjar när världens ledare har lämnat Paris och ska göra verklighet av sina löften.

WWFs roll

WWF har varit observatörer i klimatförhandlingarna i många år. Som observatörer arbetar vi för att påverka förhandlingarna i rätt riktning, uppmärksamma viktiga frågor och engagera allmänheten i processen.

WWF arbetar särskilt för att alla länder ska öka både andelen förnybar energi och sin energieffektivisering. Det här är inte bara bra för klimatet, utan leder dessutom till en mängd positiva effekter inom exempelvis hälsa, ekonomisk utveckling och fattigdomsbekämpning.

WWF vill att mötet ska lägga grunden för:

1. Stora utsläppsminskningar genom betydande satsningar på förnybar energi och energieffektivisering
  2. Ett långsiktigt mål om en global övergång från fossil till förnybar energi

3. Skydd av de fattigaste och mest utsatta, som inte bär skulden för detta problem

Därför är det viktigt med ett nytt klimatavtal

Denna film förklarar COP 21 och den klimatutmaning vi alla står inför.

En klimatrörelse från Arktis till Paris

Inför klimattoppmötet anordnades stafetten Run For Your Life – en klimatmanifestation för att uppmärksamma hur viktigt FNs klimattoppmöte är för en hållbar framtid.

WWF sprang, tillsammans med Riksteatern och övriga samarbetspartners, från Kiruna till Paris under 20 dagar. Varje deltagare fick även berätta sin egen historia och sina personliga skäl till varför de har valt att springa.

Vi sprang till Paris för att visa att det är bråttom. Vi och världens ledare som samlas där måste agera nu om vi ska lyckas hejda den globala uppvärmningen och skydda världens mest utsatta människor.

I filmen springer Världsnaturfonden WWF-gänget och pandan genom centrala Stockholm. Vi springer för en levande planet och för en värld där människor lever i harmoni med naturen – och med varandra. Vi springer för ett klimatavtal som skyddar allt liv på jorden. Och vi springer för alla vars röster inte hörs.

WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén om varför han deltog:

Klockan 05.48 den 18 november, i ett fyragradigt och regnigt Gränna, startade WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén sin milslånga löptur i klimatstafetten som går från Arktis till Paris.

" .Jag kämpar varje dag för en bättre värld där människor lever i harmoni med naturen, och jag gör det tillsammans med alla kompetenta engagerade medarbetare i Sverige och runt om i världen.  Jag springer för att världens ledare ska göra allt som står i deras makt för att i Paris säkerställa ett klimatavtal som skyddar livet på jorden. Vi kan fortfarande vända på krisen. Vi vill alla lämna en levande och underbar värld efter oss till våra barn och barnbarn, till kommande generationer. Det är jag säker på. Därför springer jag!"

Senast uppdaterad 2016-02-24

Klimatförändringarna

Läs om klimatförändringarna, människans påverkan och vilka lösningar WWF tror på.

Vad händer med klimatet?

Människans påverkan

Konsekvenser

Lösningar

WWFs klimatmål

Tillsammans gör vi skillnad ...

Inför klimatmötet i Paris samlades hundratusentals människor världen över för att visa sitt engagemang för klimatet. WWF besöker en klimatmanifestation i  Bagarmossen.

Läs berättelsen här

WWFs krav inför COP 21

Att globala utsläpp av växthusgaser minskas med 80 procent till år 2050.

En framtid baserad på 100 procent förnybar energi.

Att utvecklingsländerna får ekonomiskt stöd för att anpassa sig till nya förhållanden orsakade av ett varmare klimat och för att genomföra utsläppsminskningar.

Att avskogning  – som står för 20 procent av världens utsläpp – reduceras kraftigt.

En trygg klimatframtid for alla!

Läs mer på panda.org

Mer material inför COP 21

Aktiviteter kring toppmötet

Internationella aktionsdagar under COP21 i Paris t.o.m. ­11 dec

Debatter, seminarium, workshops, aktioner, klimatspel och andra aktiviteter planeras i Paris. I Stockholm planeras en  aktivitet om dagen fram till mötets slut.

Läs mer och lägg in i kalendern

Seminarier och studiecirklar
Under hösten 2015 och våren 2016 anordnar föreningen Klimataktion och ABF seminarier och studiecirklar i Stockholm och Uppsala.
Mer information finns här