Foto: Wild wonders of Europe / Konrad Wothe / WWF

Min Vardag - Gäst i spenaten

Har du sett Gäst i spenaten? I programmet får vi komma hem till familjen Söderin-Hofring som lever ett enkelt liv i ett 1700-talstorp i Sörmland, dit de välkomnar familjer som vill inspireras till ett mer miljövänligt liv. För fem år sedan hälsade WWF Min Vardag på hos familjen, och här nedan kan du läsa artikeln igen!

I barnprogrammet Gäst i spenaten är det kändisfamiljer som hälsar på, till exempel Bingo Rimér och hans tre barn, Alexandra Pascalidou med dottern Melina och Josefine Crawford och hennes familj.  Gäst i spenaten hittar du här.
Men för några år sedan var WWF hemma hos familjen i programmet. Läs reportaget:

Foto: Mikael Iso-OjaDe väljer grönt boende bortom ekoteknologin

Hållbar stadsutveckling förknippas ofta med avancerade tekniska lösningar. Men allt fler väljer att bo grönt på ett enklare sätt, bortom ekoteknologin. Vi listar gröna boenden och har hälsat på i bykollektivet där vatten hämtas från egen källa och snuset odlas på plats.

– Stressen och stretet gör att folk behöver belöna sig med resor, alkohol, facebook och annat - som en flykt från verkligheten, säger den tidigare ekomediababen Johanna Hofring.

Foto: Mikael Iso-OjaHon har bytt catwalks och resor till New York och Paris mot en betydligt lugnare tillvaro. Modebutiken Ekovaruhuset som hon grundade har flyttat från Gamla stan i Stockholm till webben och själv bor hon numera i ett rött litet 1700-talshus på 37 kvadratmeter tillsammans med sambon Tor Söderin och deras två barn.

Inne i familjens torp finns ingen tv och ingen dator. Inte ens rinnande vatten. Den mest avancerade tekniken står en gammal vinylspelare för.

Familjen är en del av en spirande trend – att lämna stadslivet och flytta ut på landet för ett mer jordnära och kretsloppsanpassat liv.

En dator för hela byn

Vid en grönskande, sörmländsk äng ligger ett torp med två boningshus, den gemensamma storstugan och familjen Söderin-Hofrings stuga. Resten av kollektivmedlemmarna – fem vuxna - bor i vagnar av trä och en jurta (ett slags tält). Alla delar på dator, telefonabonnemang och el.

Maten köper de billigt av en ekogrossist om de inte odlar den själva. Energin kommer till stor del från ved som huggs i skogen. Toaletten är ett torrdass med urinseparering och alla kollektivmedlemmar har pottor eftersom urinen används för gödsling av odlingarna.

Läs hela artikeln från 2012 här

Senast uppdaterad 2017-04-11

Artiklar

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

Vinn på ett "leanat" hem

Familjen Westerlund Foto: Martina Strandh Nylin

Genom att hela tiden röja och rensa kan familjen Westerlund lättare stå emot konsumtionshetsen och slöseriet.

"Lean" blev vägen till ett lugnare liv

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Om man bor nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

Spara hållbart: hurdå?

Lisa Blomqvist såg över sina fonder efter att hon läst att många investerar i olja, kol och olagliga vapen.
Så sparar du hållbart

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Läs fler artiklar ur arkivet