Grönsaker Foto: Martin Harvey / WWF

Min Vardag - Tipsa oss och White Guide Green om hållbara matbutiker

Brukar du handla mat i en affär där du lätt hittar ekologiskt och närproducerat? Tipsa oss så kan den komma med i en ny guide med hållbara matbutiker – White Guide Green.

Matbutik Foto: Richard Stonehouse / WWF

Som konsument kan du göra stor skillnad genom att välja en matbutik som tar ansvar för vad som säljs och hur det hanteras. Det vet du som läser förmodligen redan.

WWFs matexpert Anna Richert

– Matbutikerna har en enorm potential att vara med och ställa om svenskarnas vanor kring maten som gör att vi kan hålla oss inom ramen för en planet. Det finns många goda exempel runt om i landet, och med White Guide Green hoppas vi att de ska spridas så att alla butiker framöver kommer att leverera hållbara och schyssta val för såväl människa, djur och miljö, säger Anna Richert, matexpert på Världsnaturfonden WWF.

White Guide Green är det första försöket att kartlägga Sveriges matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. Kriterierna är framtagna i ett samarbete mellan White Public, Bergkvist Publishing och Världsnaturfonden WWF. Syftet är att lyfta fram matbutiker som visar att de värnar om en långsiktigt hållbar konsumtion och som lyfter fram hållbart framtagna livsmedel i butiken och även i kontakten med sina kunder.

Mer grönt, svenskproducerat och ekologiskt samt större fokus på hållbart fiske, medvetna val av kött, djuromsorg, socialt ansvar och hälsosamma matvanor premieras i guiden.

Totalt kommer cirka 450 butiker i hela Sverige att besökas och utvärderas, oktober 2017 till mars 2018. Alla besök är oanmälda.

Pär Bergkvist, initiativtagare till White Guide Green
– Syftet med White Guide Green är att förenkla och förtydliga för vanliga kunder samt lyfta fram de matbutiker i Sverige som anstränger sig mest, förklarar Pär Bergkvist, initiativtagare till White Guide Green.

Den första guiden planeras komma ut i april 2018.

Har DU tips på en matbutik som vi borde besöka? Då kan du kontakta Malin Komaiszko malin@bergkvistpublishing.se.

Vilken är Sveriges mest hållbara matbutik

White Guide Green

Senast uppdaterad 2017-09-08

Artiklar

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

Fördel tågsemester

Tycker du att resan är vägen, inte bara målet? Prova att tågsemestera!
Phillip Weiss ger råd

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Bor man nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena Nilsson och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

Spara hållbart: hurdå?

Lisa Blomqvist såg över sina fonder efter att hon läst att många investerar i olja, kol och olagliga vapen.
Så sparar du hållbart

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Läs fler artiklar ur arkivet