Foto: Staffan Widstrand / Wild Wonders of Europe

Min Vardag - Skogen visar vägen ut ur stressen

– Naturen har en läkande och stärkande inverkan, säger Olle Kvarnbäck, naturguide och instruktör i mindfulness.
Häng med på skogsdejt och undersök om skogen är en bra plats för en ny, skön vana!
Naturguiden Olle Kvarnbäck tycker att skogen passar bra för mindfulness Foto: Ewa Jacobsson

 

Varför inte vara snäll mot dig själv och starta det nya året med nya, härliga vanor? Skapa möjligheter till kontakt med dig själv, istället för att bara fylla kalendern med en massa görande?

Stress i lagom dos kan vara nyttigt, men ständig stress utan chans till återhämtning gör att systemet kollapsar. Och när vi är stressade tenderar vissa av oss att shoppa mer, till skada för planeten. En onlineundersökning visade att en av tre amerikaner använde shopping för att lindra oro.

 

Forskning visar också att naturupplevelser kan göra oss bättre rustade att klara av personliga kriser. Att vistas mer i naturen kan vara ett sätt att hantera stress - utan att göra något.

 

Vad är skillnaden på att bara gå i skogen, och att vara "mindful"?

–  Mindfulness handlar mycket om att rikta uppmärksamheten mot upplevelsen. Inte tänka om det, utan att vara i upplevelsen. Att inte bedöma upplevelsen - är den rätt eller fel, förklarar Olle Kvarnbäck, som är instruktör i mindfulness, naturguide och biolog.

–  Jag har guidat människor som tyckt att det varit en starkt sensuell upplevelse att vara fullt närvarande när de långsamt smakat på ett blåbär, här och nu, barfota i mjuk mossa, fortsätter han.
 

Lyssnar på tystnaden

Någon barfotavandring eller blåbärsavsmakning lär det inte bli för mig; det är kyligt och har kommit lite snö. Men jag vill ändå  prova en mindful vandring i naturen med Olle, utanför Molkom där han bor.

Journalisten Ewa Jacobsson Foto: Elisabet Axås

Jag vill testa om naturen gör mig mindre stressad, och hoppas bjudas på en avkopplande tur i den värmländska skogen, utan trafikljud. Ja, för forskning visar att en promenad i naturen är mer avstressande än en promenad i stadsmiljö.

 

Vi börjar skogspromenaden raskt, det är Olle som uppmanar mig att gå fort. Jag märker att uppmärksamheten landar på var jag sätter ner fötterna bland alla rötter och isfläckar.

 

Vi busar runt några träd. Hjärtat slår snabbare efter en stund och jag har fullt sjå att hänga med i Olles snabba steg. Han ställer frågor som får mig att känna in, samtidigt som jag märker att det befäster det jag upplever.

Vi går långsammare. Mitt synfält blir större. Jag tar in håligheter i marken, nedfallna träd i periferin, täta grenar nära, min egen andning. Hur skönt det är med ullstrumpor mot fotens hud.

– Lyssna på tystnaden - bakom ljuden, bjuder Olle in. 
 

Olle Kvarnbäck guidar in i skogen Foto: Ewa Jacobsson


Jag blir varse att när jag hade bråttom så hörde jag ingenting. Nu tar jag istället in ljuden ett och ett. De olika fågellätena bidrar till trädets gnisslande toner. Hundskallet blir en basnot. När jag öppnar ögonen fångar de en ekorre som springer uppför en trädstam. Jag viskar det till Olle, för jag inte vill inte störa Tystnaden.


Skogsbad nytt ord

Ett nyord för i2018 är "skogsbad" eller Shinrin-yoku som japanerna kallar det. Det är en terapiform som går ut på att vistas i skogen på ett medvetet vis, för att minska stress. En japansk studie har till och med visat att skogspromenader kan sänka blodtryck och puls, samt stresshormonet kortisol. Inom den svenska sjukvården används redan mindfulness.

–  Att skogsbad tagits upp som ett nyord tyder på att det finns ett intresse för skogen som läkande kraft. Att skogen har något viktigt att ge som inte är materiellt. Det är ett erkännande för skogen som en plats för återhämtning, konstaterar Olle.

Vi har kanske inte medvetet förstått betydelsen av hur skogen påverkar oss, men har nog känt att det är skönt efter en skogspromenad, eller löprunda i skogen.
 Man ser detaljer när man är mer medvetet närvarande, till exempel en björkticka på trädets stam Foto: Ewa Jacobsson
– Jag känner att det för mig tillbaka till närvaro i kroppen. Jag påverkas av naturens kvalitet. Varandet. Skogar känns lugna och trygga, säger Olle.


Naturen kan inte stressa

Olle leder mig vidare i skogen. Jag blundar, känner en arm på axeln och hur fotsulan möter en hård trädstam. Olle böjer mig varsamt ner mot marken där jag lägger mig raklång. Små kullar av pudersnötäckt fönsterlav möter min blick. Nakna lingonkvistar tittar uppnosigt upp. Det känns som att allt har sin plats och liksom talar till mitt inre ekosystem.

 

Efter några andetag smälter snökristallerna och det doftar skog, svamp och barndom. Jag ligger kvar en stund och tanken kommer att det inte går att ha bråttom i skogen, för naturen kan helt enkelt inte stressa.

Forskning från Sveriges Lantbruksuniversitet SLU visar att kombinationen av fysisk aktivitet och lugn och fridfull natur utgör en skyddande faktor mot mental ohälsa. Naturunderstödd terapi kan vara en effektiv behandling vid bland annat depression. Man vet också att återhämtning går snabbare i naturen.

Jag leds vidare bland stammar och stenar och noterar en björkticka inramad av hänglav. Mitt huvud vrids mot himlen och jag känner hur Olle knackar mig på axeln. Jag öppnar ögonen och trädkronornas yvighet och långsamma rörelse fångar mig. Molnens formationer som tar myrsteg och snart fått en yvigare kontur.

 

Lära känna ett träd

– Vill du möta ett träd, frågar Olle och ser lite lurig ut.


Ja! Jag känner mig som ett lekfullt barn med spring i benen. Jag får en halsduk virad runt mitt huvud blir varsamt ledd runt i den mossmjuka marken. Snart står jag still och mina händer placeras på en skrovlig yta. Mina händer på tallens hud, fingrarna som sticks in i håligheter, lenheten när jag långsamt drar ett finger över den finaste barken. Tallen känns vänlig och inbjudande, trots sin strävhet.

När jag tagit av mig halsduken får jag uppdraget att leta upp och återfå kontakten med det tidigare trädet. Jag tittar mig runt och får snabbt kontakt med ett träd, ignorerar det och fortsätter leta. Tänker. Till slut går jag ändå fram till det ignorerade trädet. Äsch. Blir besviken över att inte se fotavtryck i snön. Olle visar att jag stampat på andra sidan trädet. Jag blir så berörd när jag inser att jag hittat "mitt" träd.

På vägen tillbaka turas vi om att ta initiativ till att ge uppmärksamhet åt något i naturen.

– Det är lätt att missa de där ögonblicksbilderna, man ser det man brukar se, säger Olle och pekar mot en udda trädstam. Jag följer efter och får ett nytt perspektiv - igen.

 

Blir mer kreativ

–  Mindfulness öppnar också upp för kreativiteten. När man är närvarande öppnar sig nya dörrar och perspektiv. Valmöjligheterna blir helt enkelt fler, fortsätter Olle.
Dubbelt kul att både amerikansk och koreansk forskning har visat att en promenad i skogen förbättrar tankeskärpan hos både friska och deprimerade människor.

Jag blir varse att jag tar flera djupa andetag. Känner mig skönare och andas djupt från magen, är faktiskt lite gladare. När vi promenerar ut ur skogen tycker jag att träden och mossan har en ny lyster, och jag undrar om "mitt" träd blev berört av mötet med mig?
Kanske är det en reflektion av mitt inre.
 

Foto: Ewa Jacobsson

Text och foto: Ewa Jacobsson, rhizome media
Foto på Ewa: Elisabet Axås

 

 

 

Senast uppdaterad 2018-02-01

Om mindfulness

Mindfulness handlar om att du fokuserar på att vara medveten om dig själv och det som finns i just denna stund, i nuet. Metoden används ibland inom sjukvården för att minska stress, ångest och nedstämdhet.

Läs mer hos Vårdguiden 1177

Skogstips

Bara vara    

  • Välj en plats i naturen som du känner dig dragen till.
  • Låt dina olika sinnen vara öppna för intryck. Känn med handen, dofta, smaka, lyssna på ljuden. Ta in synintrycken.
  • Låt det vara som det är. Låt tankar som kommer vandra mjukt vidare.
  • Låt stillheten inom dig uppleva tonerna från fågeln, eller känslan av den fuktiga mossan mot din hand - eller fotsula.

Ljudmeditation

  • Promenera, strosa eller löpträna utan musik i lurarna. Lyssna medvetet på ljuden i skogen. Ett i taget - tystnaden - alla ljuden.

 

Gå på upptäcktsfärd

  • Naturskyddsföreningen har en bra guide för friluftsliv med många beskrivande övningar, här.  
  • En del av övningarna från artikeln finns här.

 

Se en naturdokumentär

  • Om du inte har möjlighet att ta dig ut så är det inte kört för det! Naturen är så kraftfull att det är bevisat avstressande att stanna hemma och se en natur-dokumentär, enligt BBC och forskare vid University of California Berkeley.
  • En majoritet visade upp en klar ökning av känslor som glädje, nyfikenhet, förundran och underhållning. Samtidigt sjönk nivåerna på känslor såsom nervositet, oro, rädsla och stress.


    BOKTIPS
    Lugn av naturen, Votum Gullers förlag, av Åsa & Mats Ottosson, Roine Magnusson

    En vacker bok att läsa i lugn och ro lugnt bortom måsten och datorskärmar.

    BLOGGTIPS
    Naturens blogg. Blogg om naturen och vår unika relation till den. www.varamednaturen.com

 

Min Vardag

Här hittar du inspirerande
exempel på hur vi kan leva mer hållbart, och får koll på de senaste trenderna inom grön livsstil.

 

Skogen visar vägen ut ur stressen

Forskning visar att skogen kan göra oss mindre stressade. Vi testar om det funkar och hänger med på en tur ute i de värmländska skogarna.

Naturgúiden Olle Kvarnbäck leder turen

 

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

 

Fördel tågsemester

 

Tycker du att resan är vägen, inte bara målet? Prova att tågsemestera!
Phillip Weiss ger råd

 

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Bor man nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena Nilsson och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

 

 

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

 

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ 

 

Läs fler artiklar ur arkivet