© CreativeCommons/U. Leone/Pixabay

WWFs Matkalkylator

WWFs Matkalkylator är ett enkelt hjälpmedel för att förstå matens klimatpåverkan. Vad påverkar mycket? Vad påverkar lite? Hur ligger min måltid till? Det går snabbt att se om måltiden du tänkt äta håller sig inom planetens gränser för klimat. Ju fler måltider som lagas och äts inom klimatbudgeten för mat, desto mer bidrar vi till en levande planet.

Klimatgränserna för en måltid

One Planet Plate har satt en så kallad klimatbudget för mat. Denna klimatbudget visar hur mycket klimatpåverkan våra måltider kan ha för att vi ska kunna nå målet om maximalt 1,5 graders global uppvärmning. Budgeten är 11 kg koldioxidekvivalenter (CO2e) per vecka – sedan är det upp till alla matlagare att kreativt välja vad ni vill fylla den med.

För en lunch eller middag blir det i snitt 0,5 kg CO2e per måltid. Idag ger en svensk lunch eller middag i snitt en klimatpåverkan på cirka 2 kg Co2e – så vi behöver börja äta annorlunda för att nå klimatmålen. Testa Matkalkylatorn och se hur dina måltider ligger till.
Obs! Matkalkylatorn testar enbart din måltids klimatpåverkan. Hur maten påverkar den biologiska mångfalden är också viktigt, läs mer här.

Stor skillnad mellan olika livsmedel

Så här mycket växthusgaser släpper 1 kilo av dessa livsmedel ut.

OBS! Det finns variationer i denna typ av siffror, eftersom det finns olika sätt att räkna. Våra data kommer från RISE.

Senast uppdaterad 2018-03-27

Så fungerar Matkalkylatorn

På länken nedan kommer du till WWFs lättanvända Matkalkylator. Du använder reglagen till vänster för att fylla i mängderna livsmedel i din måltid. Info-cirklarna hjälper dig. Tallriken visar hur mycket utsläpp din måltid leder till. Experimentera gärna och se vad som påverkar mest!

Till Matkalkylatorn

Frågor och svar

Är det något du funderar över? Du hittar de vanligaste frågorna och svaren om Matkalkylatorn här.

Kontakta oss gärna om du tycker att någonting saknas i testet eller om du har andra frågor! Du kan maila på mat@wwf.se eller ställa en fråga i vårt frågeforum.

Matkalkylatorn på schemat

Sundis Abdullahi, Lina Sarah, Noomi Åkerrén, Anisa Sabotic, Linn Anbo och läraren Linda Wallberg har just njutit av en planetvänlig kebab med sojafärs, testad med WWFs Matkalkylator. Foto: Nina Schmieder

Häng med sjätteklassarna på von Bahrs skola i Uppsala när de gör vegansk  kebab och testar rätten i WWFs Matkalkylator!

Stor skillnad på utsläpp om man väljer vegetariskt istället för kött

Mer om mat

Är du nyfiken på matens påverkan på klimatet  och andra viktiga hållbarhetsaspekter kring mat?

Massor med info på våra matsidor!