Foto: tookapic / CreativeCommons / Pixabay

Nätverket Hållbara restauranger
- för en hållbar restaurangnäring

Genom nätverket Hållbara restauranger vill vi få både restauranger och restauranggäster att agera mer hållbart.

Världsnaturfonden WWF delfinansierar Hållbara Restauranger, som har målet att engagera restaurangbranschen att jobba mer hållbart. I fokus ligger fem områden: Mat, Miljö och klimat, Reko (arbetsmiljö, fairtrade, tillgänglighet), Kommunikation och Ekonomi.

Hållbara Restauranger är inte en märkning eller en utmärkelse. Tanken med initiativet är att få restaurangbranschen att sätta igång ett förbättringsarbete, som når hela vägen från de produkter restaurangen köper in, till gästerna som äter de färdiga rätterna.

Verktyg för ökad hållbarhet

Restaurangerna som deltar har också tillgång till en verktygslåda som ger praktisk hjälp att enkelt och lönsamt gå mot ökad hållbarhet. Utgångspunkt för hela samarbetet är Standarden ISO 26000. Standarden är grund för en checklista som hjälper restaurangerna att värdera hur långt de kommit i sin resa mot ökad hållbarhet.

Läs mer om Hållbara Restauranger

Foto:kzenon_shutterstock

”För lite händer i denna bransch. Om vi ska minska människans påverkan på naturen och jordens resurser så måste vi jobba aktivt med alla områden - mat, miljö och klimat, reko, ekonomi samt kommunikation och kompetens. Alla måste agera - krögare med personal, gäster och leverantörer. Genom våra val påverkar vi vår omgivning.”

Ellinor Eke , U&We, iniatiativtagare och samarbetspartner.

Senast uppdaterad 2018-04-03

Foto: CreativeCommons / Pixabay

Ett växande nätverk

Hållbara Restauranger är ett växande nätverk, som idag omfattar ett fyrtiotal restauranger i Göteborg, Stockholm, Malmö och snart Umeå.

Nätverket, som syftar till att skapa en mer hållbar restaurangnäring,  samarbetar med stöd av WWF, Visita, Göteborgs stad, Malmö stad, Saltå Kvarn, Löfbergs, Diskteknik och Mässrestauranger. Nätverket leds av konsultföretaget U&We.

Worldfavor har hjälpt till att ta fram restaurangguiden där varje restaurang öppet visar hur de arbetar med hållbarhet i deras verksamheter.