Gå till huvudinnehållet
Svenska blåbär (Vaccinium myrtillus)

Årets hållbara butik 2018

Lidingöbutik är mest hållbar i Sverige

Ica Kvantum Lidingö hade målsättningen att bli grönast på ön. Och de lyckades över förväntan – butiken har nämligen korats till Årets Hållbara Matbutik 2018 på den nationella White Guide Green-galan.

Ica Kvantum Lidingö Årets hållbara matbutik 2018
Nathalie Bäck-Uhr, Ekologisk & Miljöansvarig. Malin Johansson, butikschef. Frida Nilsson, handlare. Per-Erik Nilsson, handlare. Kim Mattsson, köttansvarig. Foto: Moa Ohlsson / WWF

– Vi är jätteglada och svävar fortfarande på moln! Vi hoppas att vi med vårt arbete kan inspirera andra butiker också. Hållbarheten blir en allt viktigare fråga och om några år hoppas vi att det blir självklart att jobba så här, säger Frida Nilsson, handlare på Ica Kvantum Lidingö (överst till höger på bilden).

Årets Hållbara Matbutik korades på en gala där en rad olika priser inom hållbarhet delades ut inom tio kategorier.

WWF står bakom kriterierna

Världsnaturfonden WWF står bakom kriterierna för bedömningen av den största kategorin Årets Hållbara Matbutik, med 50 nominerade butiker. Man har tittat på allt ifrån hur butikerna arbetar med sitt utbud, till utbildningen av personalen, matsvinn, avfall, energianvändning och hållbarhetskommunikation ut mot kunderna.

Anna Richert, Senior expert Hållbar mat
Anna Richert, Senior expert Hållbar mat

– Världsnaturfonden WWF engagerar sig i White Guide Green eftersom dagligvarubutiker är viktiga aktörer för att vi ska se en hållbar konsumtion av mat. Det är roligt att se de ledande matbutikerna i Sverige premieras på detta sätt. Nu måste vi se till att nivån lyfts generellt och att alla butiker kan inspireras och bli bättre, så att det blir lättare för konsumenter att göra bra val i butik, säger Anna Richert, senior expert inom Hållbar mat på WWF.

Ica Kvantum Lidingö började arbeta med hållbarhet för två år sedan och satte då målet att bli ”grönast på ön”. Att man lyckats mer än väl visar det faktum att butiken nu fått ett nationellt pris, som Årets Hållbara Matbutik 2018.

”Ät snart” minskar svinnet

Några saker man gör är att minska på svinnet genom att vara noga med att göra rätt inköp, och genom att ta vara på maten innan den passerar bäst-före-datum. I butiken finns en speciell avdelning som heter Ät snart, där varor som håller på att gå ut säljs till rabatterat pris.

– En annan sak vi gör är att blanda lite kantstött frukt och grönt och sälja i 2-kilospåsar till ett förmånligare pris. Dessutom förädlar vi produkter som börjar närma sig bäst före, och tar vara på kantbitar. Vi gör till exempel laxburgare på snuttar som kunderna inte vill köpa, serranochips av skinkkanter och skorpor av kardemummabullar, berättar Frida Nilsson.

Butiken utbildar också hela personalen i miljö och hållbarhet. Alla medarbetare ska vara ambassadörer för butikens gröna vision.

– Service är det viktigaste vi har, och kan vi kombinera det med att vår personal kan lite mer än annan personal inom dagligvaruhandeln kring hållbarhet och miljö, då har vi nått långt. Målet är att alla 100 ska utbildas, säger Frida Nilsson.

Icas egen miljöstandard

Butiken har anställt en person med ansvar för miljö och ekologiska produkter, Nathalie Bäck-Uhr överst till vänster på gruppbilden. I arbetet ingår allt från att hitta rätt sortiment till att minska avfallet, och minska energi- och vattenförbrukning. Man jobbar med verktyget ”Ica-handlare för miljön”, Icas egen miljöstandard.

– Vi tittar på vilka resurser vår verksamhet kräver och hur vi kan jobba på bästa sätt.

Det som är mest utmanande i arbetet med att bli en riktigt hållbar butik är att få fler kunder att välja mer hållbara alternativ.

– Det är många kunder i butiken varje dag men vi hinner inte prata med alla för att ge dem information om vad som är hållbart, och alla vill inte heller prata. Dessutom är vi en bred butik och ingen nischbutik. Vi har alla olika kundtyper och måste fortfarande tillgodose allas önskemål. Vissa är jätteintresserade, men inte alla. Om vi bara skulle pusha ut vegetariskt skulle vi få ett svinn på det, så det skulle inte bli hållbart, avslutar Frida Nilsson.

Gurka grönska, Kina

Mer om Årets Hållbara Matbutik

Kriterierna för Årets Hållbara Matbutik är framtagna av White Guiden Green tillsammans med Världsnaturfonden WWF och juryn har bedömt hur butiken arbetar med hållbarhet inom livsmedel.

Läs här

White Guide Green ges ut av White Public AB, ett företag ägt av White Guide Global AB och Bergkvist Publishing AB. Kriterierna för huvudpriset Årets Hållbara Matbutik är framtagna av White Public AB tillsammans med Världsnaturfonden WWF.

Representanter från dagligvaruhandeln har också fått möjlighet att ha synpunkter på kriterierna. Även KRAV, Naturskyddsföreningen, MSC, Fairtrade, Svanen med flera har deltagit i arbetet med kriterierna som ligger till grund för White Guide Green. Satsningen har även flera företagspartners i livsmedelsbranchen.

Steg 1/2

Välj medlemskap

Valt medlemskap

Detta får du som medlem:
  • Tidningen WWF Magasin  — utkommer fyra gånger per år
  • Årets vändekal
  • Årets Pandabok 2025
  • Smakfull medlemsnål i gulmetall

Steg 2/2

Välj betalmetod

Vald betalmetod

  • Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.
Steg 2/2

Dina uppgifter

Dina uppgifter

Faktureringsdetaljer

Sverige

För och efternamn:

Gatuadress:

Postkod och stad:

  • Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.
Steg 2/2

Betalning

Betalning

  • Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Nyheter

Dela gärna:

Senast ändrad 06/05/25

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se