äpplen-matbutik-pixabay-1095326

Årets Hållbara Matbutik

Varje år utses Årets Hållbara Matbutik av White Guide Green, där WWF står för kriterierna bakom huvudpriset.

Målet är att guida konsumenter till matbutiker med hållbarhetstänk – butiker som värnar om en långsiktigt hållbar konsumtion och lyfter fram hållbart framtagna livsmedel, både i butiken och i kommunikationen med kunderna. White Guide Green belönar butiker i flera kategorier och Världsnaturfonden WWF står bakom kriterierna för bedömningen av den största kategorin Årets Hållbara Matbutik.

Kriterierna för Årets Hållbara Matbutik är framtagna av White Guiden Green tillsammans med Världsnaturfonden WWF och några av de saker som premieras är att butikerna fokuserar på grönt, svenskproducerat och ekologiskt, samt hållbart fiskad fisk och skaldjur, medvetna val av kött, socialt ansvar och hälsosamma matvanor. Att butiken jobbar med och kommunicerar kring matsvinn är också viktigt.

White Guide Green-initiativet resulterar i en konsumentguide över Sveriges mest hållbara matbutiker.

whiteguidegreen-19_16

Årets hållbara matbutik 2019 – Stora Coop visby

Allt fler matbutiker väljer en grön profil. Stora Coop Visby gör det dessutom med finess – därför har butiken korats till årets mest hållbara matbutik på galan för White Guide Green i Stockholm.

Alla nomineringar 2019

Följande matbutiker placerade sig på plats 1-30 i kategorin Årets Hållbara Matbutik när priserna i White Guide Green delades ut under en gala på Bonniers Konsthall den 12 juni 2019 (här presenterade utan inbördes ordning):

Coop Brommaplan, Stockholm
Stora Coop Kållered, Kållere
Stora Coop Visby, Visby

OM White Guide Green

White Guide Green ges ut av White Public AB, ett företag ägt av White Guide Global AB och Bergkvist Publishing AB. Kriterierna är framtagna av White Public AB tillsammans med Världsnaturfonden WWF.

Dessutom har representanter från dagligvaruhandeln fått möjlighet att ha synpunkter på kriterierna. Även KRAV, Naturskyddsföreningen, MSC, Fairtrade, Svanen med flera har deltagit i arbetet med kriterierna som ligger till grund för White Guide Green. Satsningen har även flera företagspartners i livsmedelsbranchen.

– Idag är det svårt att få en överblick och insyn i hur matbutikerna jobbar med hållbarhet. Dessutom finns det en mängd miljömärkningar och certifieringar som är svåra att hålla reda på. Syftet med White Guide Green är att förenkla för vanliga kunder, förtydliga vad som erbjuds och lyfta fram de matbutiker i Sverige som anstränger sig mest.

Pär Bergkvist Initiativtagare till White Guide Green

– Som konsument kan du göra en enorm skillnad genom att välja en matbutik som tar ansvar för vilka varor som säljs och hur maten hanteras – en butik som sprider kunskap om matens påverkan på människor och miljö. Vi är därför glada över att tillsammans med White Guide bidra till att lyfta fram de bästa butikerna inom detta område.

Anita Falkenek VD på KRAV

- Matbutikerna har en enorm potential att vara med och ställa om svenskarnas vanor kring maten som gör att vi kan hålla oss inom ramen för en planet. Det finns många goda exempel runt om i landet, och med White Guide Green hoppas vi att de ska spridas så att alla butiker framöver kommer att leverera hållbara och schyssta val för såväl människa, djur och miljö.

Anna Richert Matexpert på Världsnaturfonden WWF

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-06-26

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.