äpplen-matbutik-pixabay-1095326

Årets Hållbara Matbutik

Varje år utses Årets Hållbara Matbutik av White Guide Green, där WWF står bakom kriterierna för huvudpriset.

Målet är att guida konsumenter till matbutiker med hållbarhetstänk – butiker som värnar om en långsiktigt hållbar konsumtion och lyfter fram hållbart framtagna livsmedel, både i butiken och i kommunikationen med kunderna. White Guide Green belönar butiker i flera kategorier och Världsnaturfonden WWF står bakom kriterierna för bedömningen av den största kategorin Årets Hållbara Matbutik.

White Guide Green-initiativet resulterar i en konsumentguide över Sveriges mest hållbara matbutiker. Tävlingen lanserades 2018 och hittills har tre butiker kammat hem förstapriset som Sveriges mest hållbara matbutik. Från och med år 2021 så utses istället en vinnare per stad i ett antal utvalda städer. Vinnarna utses löpande under året.

White Guide Green hållbar matbutik 2020_319798

Årets hållbara matbutik 2021

Under 2021 så utses en vinnare per stad i 12 utvalda städer. Vinnarna utses löpande under året på White Guide Greens hemsida.

Besökta städer 2021

Under 2021 kommer alla matbutiker i följande 12 städer besökas: Lund, Umeå, Falkenberg, Helsingborg, Sundsvall, Stockholm, Malmö, Örebro, Uppsala, Göteborg, Linköping och Växjö.

Varje butik kan få max 100 poäng i bedömningen. Hälften av poängen är baserade på ett fysiskt besök och hälften på svaren som butiken lämnar själv. Poängen resulterat sedan i en klassificering 1-5. Läs mer om det på White Guide Greens hemsida.

OM White Guide Green

White Guide Green ges ut av White Public AB, ett företag ägt av White Guide Global AB och Bergkvist Publishing AB. Kriterierna för huvudpriset Årets Hållbara Matbutik är framtagna av White Public AB tillsammans med Världsnaturfonden WWF.

Representanter från dagligvaruhandeln har också fått möjlighet att ha synpunkter på kriterierna. Även KRAV, Naturskyddsföreningen, MSC, Fairtrade, Svanen med flera har deltagit i arbetet med kriterierna som ligger till grund för White Guide Green. Satsningen har även flera företagspartners i livsmedelsbranchen.

– Idag är det svårt att få en överblick och insyn i hur matbutikerna jobbar med hållbarhet. Dessutom finns det en mängd miljömärkningar och certifieringar som är svåra att hålla reda på. Syftet med White Guide Green är att förenkla för vanliga kunder, förtydliga vad som erbjuds och lyfta fram de matbutiker i Sverige som anstränger sig mest.

Pär Bergkvist Initiativtagare till White Guide Green

– Som konsument kan du göra en enorm skillnad genom att välja en matbutik som tar ansvar för vilka varor som säljs och hur maten hanteras – en butik som sprider kunskap om matens påverkan på människor och miljö. Vi är därför glada över att tillsammans med White Guide bidra till att lyfta fram de bästa butikerna inom detta område.

Anita Falkenek VD på KRAV

- Matbutikerna har en enorm potential att vara med och ställa om svenskarnas vanor kring maten som gör att vi kan hålla oss inom ramen för en planet. Det finns många goda exempel runt om i landet, och med White Guide Green hoppas vi att de ska spridas så att alla butiker framöver kommer att leverera hållbara och schyssta val för såväl människa, djur och miljö.

Anna Richert Matexpert på Världsnaturfonden WWF

Dela gärna:

Senast ändrad 25/03/21

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se