Gå till huvudinnehållet

Nyheter|12 jun, 2019

Stora Coop Visby Sveriges mest hållbara butik 2019

Årets Hållbara Matbutik 2019 Stora Coop Visby

Vinnargänget från Stora Coop Visby, fr v: Emma Engström, Theres Tofftén, Markus Wahlgren, Jenny Hoffman, Martin Kristensson.

Allt fler matbutiker väljer en grön profil. Stora Coop Visby gör det dessutom med finess – därför har butiken korats till årets mest hållbara matbutik på galan för White Guide Green i Stockholm.

Världsnaturfonden WWF har varit med och tagit fram kriterierna för bedömningen av butikerna i huvudkategorin Årets Hållbara Matbutik. I kriterierna ingår alltifrån hur butikerna arbetar med sitt eget utbud och hanterar matsvinn och avfall till hur den interna utbildningen i hållbarhetsfrågor fungerar och hur kommunikationen ut mot kunderna ser ut.

Totalt har juryn testat omkring 300 matbutiker i hela landet. Av dem gick 30 vidare att bli nominerade i huvudkategorin Årets Hållbara Matbutik och vinnare av tävlingen blev Stora Coop i Visby. Årets Hållbara Matbutik korades på en gala där en rad olika priser inom hållbarhet för butiker delades ut inom elva kategorier.

– Det här känns fantastiskt! Vi har arbetat hårt och målmedvetet med vårt hållbarhetsarbete och gjort ett jättejobb. Nyckeln har varit att vi har en så engagerad personal och att vi ser det som ett långsiktigt arbete – inte som en kampanj! säger Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop Visby.

Motiveringen bakom vinsten lyder ”Med ett engagemang som är lika globalt som lokalt sätter årets vinnare en ny standard för den klimatsmarta butiken. Vassa budskap, cool estetik och oväntade grepp bidrar till en shoppingupplevelse som slår alla övriga år 2019”.

Sedan butiken nominerades till samma pris förra året bestämde de sig för att fokusera än mer på hållbarhet. Under året har de bland annat tagit ett beslut om att inte sälja något utländskt kött i butiken och gjort en ordentlig satsning på att utbilda all personal i hållbarhetsfrågor. Stora Coop Visby arbetar också med att exponera de lokala producenterna på de bästa platserna i butik och att med finurliga skyltar nå ut till kunderna med sin kommunikation.

– Matbutiker har en unik chans att få konsumenten att göra hållbara val. Det är därför WWF tycker att detta initiativ är så bra! Vi vill lyfta fram de ledande matbutikerna i Sverige och visa de goda exemplen. Då kan andra butiker inspireras – och konsumenten får det lättare att göra bra val i butiken säger Anna Richert, matexpert på WWF.

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 12/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.