EH_2022_topp_1600x1000

Earth Hour – världens största klimatmanifestation

År 2021 organiserade WWF världens största klimatmanifestation, Earth Hour, för femtonde året i rad. Syftet med manifestationen är att skicka en stark signal till världens beslutsfattare att agera och att ta hotet mot klimatet och den biologiska mångfalden på allvar.

Manifestationen handlar om att höja rösten för att i slutänden minska vårt ekologiska fotavtryck genom minskad klimatpåverkan samt att öka den biologiska mångfalden.

Är du med?

Årets tema för Earth Hour 2021 var ”Är du med? – släck för vår enda planet”. I samband med det presenterade WWF 50 stora och små förbättringar som allmänheten kan implementera i sin vardag. Dessa förbättringar bestod exempelvis av att bli lunchvegetarian, källsortera mer och att handla second hand. Budskapet var att betona alla små eller stora förbättringar som tillsammans gör skillnad för en hållbar planet!

earth-hour-1800×900

Det växande engagemanget

Under 2021 nådde WWF en stor framgång med att nå ut till företag, kommuner och allmänheten i samband med Earth Hour för att skapa en medvetenhet om klimatförändringar och den minskade biologiska mångfalden. Det var ett fantastiskt engagemang då 236 kommuner deltog i Earth Hour för att på olika sätt belysa de rådande klimatförändringarna och på så sätt göra skillnad för klimatet. 2021 arrangerade också rekordmånga kommuner en Earth week eller weekend – hela 80 kommuner. Det organiserades t ex event med tipsfrågor, föreläsningar, matlagningskurser, trädgårdstips, energirådgivning eller kurser i bygge av insektshotell för allmänheten. Under Earth Hour-timmen höll WWF tillsammans med Primetime ett livesänt quiz där allmänheten kunde testa sina kunskaper om Earth Hour.

Flertalet ikonbyggnader i Sverige tog ställning för klimatet genom att släcka på Earth Hour. Dessa var bland annat Gröna Lund, Stadshuset och Drottningholms slott. Engagemanget för Earth Hour var även stort internationellt då ikonbyggnader som Eiffeltornet i Paris, Tokyo Skytree och Niagarafallen släckte under Earth Hour.

Foto: Ola Jennersten / TT / kod 2754

Årsöversikt 2021

50 år i naturens tjänst. Under 2021 har vi firat att det är femtio år sedan Stiftelsen Världsnaturfonden WWF bildades i Sverige år 1971. Femtio år av naturvård, miljöarbete och kamp för vår enda planet.

Senast ändrad 06/07/23