Gå till huvudinnehållet

Goda resultat|2017

Blåfenad tonfisk märkta med sändare på västkusten

Atlantic bluefin tuna feeding in the Mediterranean Sea
Atlantic bluefin tuna (Thunnus thynnus) feeding in the Mediterranean Sea

Under hösten drog WWF, Havsfiskelaboratoriet SLU Aqua och Sportfiskarna igång ett unikt märkningsprojekt av en sällsynt fiskart. Cirka 20 blåfenade tonfiskar fångades med spö i Lysekil och märktes med elektroniska sändare under två septemberveckor.

Efter att tonfiskarna varit kraftigt överfiskade i mer än 50 år har de nu börjat återvända till nordöstra Atlanten och de svenska och danska kusterna. Stim har rapporterats i Skagerrak, Kattegatt och i Öresund både förra året och i augusti i år. En bidragande orsak till att bestånden stabiliserats är troligen skärpta fiskekvoter och bättre förvaltning i fiskens lekområden i Medelhavet.

Genom märkningsprojektet hoppas nu forskarna kunna kartlägga hur tonfiskarna rör sig och förökar sig. Blåfenad tonfisk är bjässar som ofta väger mellan 150-300 kilo. Sändarna kommer att ge information om plats, djup, havstemperatur och ljusförhållanden. Om vi förstår orsakerna till att tonfisken återvänt kan vi identifiera vilka faktorer som gör det möjligt för den att fortsätta komma hit. Märkningsprojektet är det första i sitt slag i Skandinavien.

Dela gärna:

Senast ändrad 22/05/19

Besök Frågor och svar om du har några frågor.