Goda resultat|2021

FÖRDRÖJNING AV GRUVDRIFT I HAVET

Om mineralbrytning i djuphaven tillåts riskerar det att förstöra havens biologiska mångfald och ekosystem..

En överväldigande majoritet av regeringsrepresentanter och NGOs på #IUCNCongress röstade i september JA för att stödja ett globalt moratorium (en fördröjning) för djuphavsbrytning, något WWF verkar för.  Det är en tydlig signal om att det inte finns någon acceptans för att öppna djuphavet för en ny utvinningsindustri. Vi måste skydda livet i haven!

Några företag och en handfull stater pressar på för att snabbt öppna den djupa havsbotten för gruvdrift – något som skulle orsaka oåterkallelig skada på vår planets sista vildmark i en tid då vi måste stoppa ytterligare förlust av biologisk mångfald och minska vårt fotavtryck. Djuphavet är fortfarande i stort sett outforskat, men varje undersökning som biologer och ekologer gör visar att det är skört, fullt av liv och kan inneha många viktiga funktioner som vi människor och planeten behöver.

Nu måste fokus vara på att utforska alternativ till mineraler i djupet. Därefter uppmanar WWF stater att gå till Internationella havsbottensmyndigheten för att lägga ett moratorium på bordet och rösta ett rungande nej till djuphavsbrytning där också.

Bli Planetfadder

Senast ändrad 16/09/21