Goda resultat|2022

Östersjöns livskraft återskapas

gadda-foto-johan-ham.jpg

Under maj månad gjordes en livesändning gäddvandring från Sörlebäcken i Höga Kusten alt Västernorrland. Sändningen gjordes i samarbete med Länsstyrelsen i Västernorrland och visade hur gädda, sik och abborre från Bottenhavet vandrar upp till skyddade lekområden i sötvatten för att leka.

Direktsändningen var en del i projektet “Återskapa Östersjöns livskraft”. Ett projekt där WWF i tre områden utmed Östersjökusten tillsammans med Länsstyrelserna i Västernorrland och Stockholm, Sportfiskarna, Skärgårdsstiftelsen och Kristianstads Vattenrike med finansiering från Svenska Postkodlotteriet, bland annat ska återskapa våtmarker och fria vandringsvägar för rovfiskar som gädda och abborre.

WWF uppmanade allmänheten att hjälpa till och rapportera in vad man sett. Det kom in över 3 000 rapporter under de två veckor som sändningen pågick. Rapporteringen sparas för att så småningom kunna jämföra alla tre geografier.

Senast ändrad 23/02/23