Goda resultat|2020

Lokalt engagemang för att skydda Madagaskars värdefulla mangroveskogar

Mangrove, Madagaskar

Trots Covid-19 pandemin kämpar ett tjugotal partners till WWF Sverige inom det lokala civilsamhället på Madagaskar fortfarande fullt med hållbar förvaltning av naturresurser. Exempelvis med att direkt hantera 51 000 hektar mangrove och 125 000 hektar (nästan stort som Öland) marina skyddade områden.

Ökat tryck på lokala naturresurser under pandemin

Trycket på de lokala naturresurserna är extra hårt under pandemin och den illegala avverkningen har ökat de senaste månaderna. Faktum är att 2 km2 värdefull mangrove avverkades bara ett par månader efter att pandemin börjat. Det skedde i Anorotsanga i Diana – ett av de områden som WWF Sverige verkar i. WWF och våra CSO-partners intensifierade arbetet för att få lokala myndigheter att vidta åtgärder och att få media att fördöma detta brott. Resultatet blev att åtgärder direkt vidtogs av ministeriet och dess team på regional nivå för att stärka brottsbekämpningen.

Massiv kampanj om mangrovens betydelse

Staden Nosy Be utfärdade också ett dekret för att förbjuda skörd, försäljning och förflyttning av mangroveträ. För att stärka medvetenheten om mangroves betydelse genomfördes en massiv medvetenhetskampanj på sociala nätverk under temat ”Låt oss tillsammans skydda våra mangrover”. Med stöd av WWFs lokala partners fortsatte samhällena att informera myndigheterna om de miljöbrott de observerade på sina orter. Det har gett myndigheterna möjlighet att reagera i tid mot lagbrotten.

Senast ändrad 10/02/21