Gå till huvudinnehållet

Stoppa utrotningen

Både människor och djur drabbas av klimatkrisen

DE DÖR I TYSTHET.

Just nu värms Arktis upp snabbast av alla platser på jorden. Sommarisens yta har nästan halverats sedan 1978 och volymen har minskat med ofattbara 75 procent. Den tjockare isen finns inte kvar alls.

Det finns djur vars hela liv präglas av livsfarliga problem som människan skapat. Arter har svårt att överleva, eftersom allt från klimatförändringar till föroreningar förstör deras livsmiljö.

Hur vi agerar idag är avgörande för vårt framtida liv på jorden. Tillsammans kan vi lösa problemen. Naturen och ekosystemen kan återhämta sig och planetens balans bli återställd.

Bli fadder

VI MÅSTE AGERA NU

Budskapet i FNs klimatpanels (IPCCs) rapport är tydligt: vi måste agera nu för att snabbt minska utsläppen och stärka den biologiska mångfalden! Och forskarna är eniga – om inget drastiskt görs för att minska utsläppen av växthusgaser och stoppa artutrotningen riskerar vi mänsklighetens framtid.

Vi står inför den största utmaningen i vår tid. För första gången i mänsklighetens historia kan naturens ekosystem – och alla tjänster de ger oss – inte tas för givna. Hur vi hanterar klimatförändringarna under de närmaste åren är avgörande för vårt framtida liv på jorden.

Tillsammans kan vi stoppa utrotningen och skapa en hållbar framtid.

planeten-foto-bjorn-.jpg

Kämpa med oss mot naturkrisen

På drygt 50 år har populationerna av vilda ryggradsdjur minskat med 69 procent i genomsnitt* och ofattbara 1 miljon arter är riskerar att försvinna**.  Men det är inte för sent att ändra den negativa utvecklingen.

Stötta vårt arbete för en levande planet –  bli Planetfadder!

*Visar undersökningar av 31 821 populationer hos 5 230 arter av vilda ryggradsdjur, mellan åren 1970 och 2018. Källa: Living Planet Report 2022. **Källa: IPBES Global Assessment on Biodiversity and Ecosystem Services, 2019

Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Planetfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden och kämpa mot klimatförändringarna.

Bli Planetfadder – hjälp oss kämpa för en levande planet.

Fyll i uppgifter

Faktureringsdetaljer

Signera autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Havssköldpaddans
fortplantning är i fara

I våra allt varmare hav kämpar hungrande havssköldpaddor för att komma loss från plastskräp och drivande fiskenät.

Havssköldpaddans reproduktion är långsam och lättstörd. Det tar mellan 10-30 år innan den är könsmogen, beroende på art, och äggen läggs ofta på den strand där havssköldpaddan själv kläcktes.

Här spelar klimatförändringarna en obehaglig roll. Vilket kön havssköldpaddans ungar får beror nämligen på temperaturen i marken där de kläcks. Ju varmare klimat desto fler honor. De populationer där balansen mellan hanar och honor rubbas riskerar att dö ut. Det händer redan nu i Australien.

Havssköldpaddorna hittar sin föda i korallrev och sjögräsängar – miljöer som påverkas kraftigt av klimatförändringar och miljöförstörelse. Många havssköldpaddor fastnar i nät avsedda för fisk, drabbas av tjuvjakt och trängs undan av exempelvis hotellbyggen på deras stränder.

De hotas även av oljeutsläpp och nedskräpade hav. Kringflytande plastpåsar ser ut som maneter och slukas av havssköldpaddan. Plasten fastnar i matspjälkningsorganen och de svälter ihjäl.

WWF hjälper havssköldpaddan

WWF arbetar bland annat för reglering av turism och infrastruktur för att skydda havssköldpaddorna. Andra åtgärder är uppfödning av sköldpaddsungar och skydd av äggen och de kläckta ungarna när de sedan tar sig ut i havet. Vi arbetar också för att skapa marina reservat, stoppa illegal handel med hotade arter, minska plastskräpet och att färre sköldpaddor ska dö i nät och fisketrålar.

Tillsammans kan vi stoppa utrotningen.

WWF GÖR SKILLNAD

Genom tusentals projekt i över 100 länder – inom allt från naturvård till klimatsmarta energilösningar – kämpar vi för arter, livsmiljöer och en hållbar användning av jordens resurser. Vi förhandlar med regeringar och pressar politiker. Vi gör det tillsammans med miljontals människor över hela planeten – och vi blir allt fler som agerar.

Som månadsgivare stöder du WWFs intensiva arbete. Ditt engagemang gör skillnad.
STOPPA UTROTNINGEN.

Bli fadder

DJUREN BEHÖVER DIN HJÄLP

Livet på planeten hotas. De flesta djur påverkas på flera sätt av människans framfart – av förstörda livsmiljöer, klimatförändringar, föroreningar, tjuvjakt och rovfiske.

havssköldpadda
Klimatkrisen
Havssköldpaddor föder färre hanar i värme

flodhäst
Överexploatering
”Det nya elfenbenet”

sumatranoshörning
Förstörda livsmiljöer
Nu hotas sumatranoshörningarnas skogar

Läs här

Tillsammans kan vi stoppa utrotningen – för en levande planet.

BLI FADDER SKÄNK EN GÅVA Läs mer

Dela gärna:

Senast ändrad 06/07/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.