Afrikansk elefant

Stoppa utrotningen

PLANETEN BEHÖVER VÅR HJÄLP.

Antalet djur minskar, den biologiska mångfalden och hela vår existens är hotad.

LÄS OM DEN TYSTA TJUVJAKTEN SOM PÅGÅR I MYANMAR.
Läget är akut. Bestånden av vilda ryggradsdjur har i snitt minskat med 60 procent sedan 1970. Fortsätter vi i den här takten så riskerar vi en minskning med två tredjedelar redan till 2020*. Vårt sätt att leva är orsaken – men vi människor är också lösningen! Delta i WWFs räddningsaktion för en levande planet. Nu vänder vi utvecklingen, innan det är för sent. * Visar undersökningar av 16 704 populationer av 4 005 arter vilda ryggradsdjur, mellan 1970 och 2014. Källa: Living Planet Report 2018.

Tillsammans kan vi stoppa utrotningen.

Bli fadder

BUDSKAPET ALLA BORDE LYSSNA PÅ

WWFs internationella generalsekreterare Marco Lambertini är tydlig: Vi har inte rätten att leva på ett sätt som dödar andra arter på vår planet. Ändå är det precis det vi gör. WWF samarbetar med FN-konventionen om biologisk mångfald med målet att alla människor senast år 2020 ska förstå varför biologisk mångfald är så viktigt – och hur vi kan rädda den.

bi-med-text

VI BEHÖVER VÄXTER OCH DJUR FÖR VÅR ÖVERLEVNAD

Att förlora den biologiska mångfalden innebär slutet för människan. Det är myllret av djur- och växtarter som skapar friska ekosystem. Och det är från ekosystemen i hav, skogar och floder som vi får luften vi andas, maten vi äter och vattnet vi dricker. Nu behöver planeten vår hjälp. Tillsammans kan vi stoppa utrotningen. Det är dags att ta itu med hoten mot vår levande planet.

MER OM DEN PÅGÅENDE UTROTNINGEN

Tillsammans kan vi stoppa utrotningen och bevara den biologiska mångfalden.

Bli fadder Skänk en gåva

Senast ändrad: 2019-09-10

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.