skogsskövling

Habitatförstöring

Skövlingen hotar livet på planeten.

Bli fadder

Deras hem förstörs

Många arter drabbas av förstörda och krympande livsutrymmen när människan tar allt mer plats. Tropiska skogar bränns och skövlas för att ge plats åt vidsträckta odlingsmarker. De naturliga miljöerna förstörs och trängs undan. Bergsgorillans skogar utsätts av illegal avverkning och floddelfinernas hem hotas av föroreningar och dammbyggen.

Sumatranoshörningen
– så få att varje individ är viktig

I ett hörn av Borneos djungler arbetar WWF med att fånga in en av de sista individerna av detta skygga urtidsdjur för att föra henne till en säkrare plats innan bulldozers påbörjar skövlingen av hennes hem.

På Borneo är 55 % av all regnskog borta. På Sumatra är det ännu värre – 80 % av skogen är skövlad och omvandlad till något annat, som till exempel oljepalmsodlingar. I den krympande regnskogen på dessa två öar lever jordens sista exemplar av världens minsta noshörningsart – sumatranoshörningen. Totalt tror man nu att det finns färre än 100 individer kvar i det vilda.

Arten har betraktats som helt utdöd ifrån indonesiska Borneo, eftersom ingen sett den på 30 år. Men med hjälp av kamerafällor och fotavtryck lyckades WWF nyligen säkerställa att några individer trots allt fanns kvar. I och med det föddes nytt hopp om att vi ska kunna rädda denna art från totalt utdöende och en stor räddningsinsats har påbörjats.

WWF och ett flertal naturvårdsorganisationer, som IUCN och National Geographic, har gått ihop med den indonesiska staten och bildat ”The Sumatran Rhino Rescue”. Denna allians kommer att fånga in de sista sumatranoshörningarna på planeten och flytta dem till gemensamma hägn. Målet är att de ska bli fler och kunna släppas ut i en framtid när deras livsmiljö är säker igen.

WWF GÖR SKILLNAD

Genom tusentals projekt i över 100 länder – inom allt från naturvård till klimatsmarta energilösningar – kämpar vi för arter, livsmiljöer och en hållbar användning av jordens resurser. Vi förhandlar med regeringar och pressar politiker. Vi gör det tillsammans med miljontals människor över hela planeten – och vi blir allt fler som agerar.

Som månadsgivare stöder du WWFs intensiva arbete. Ditt engagemang gör skillnad.
STOPPA UTROTNINGEN.

Bli fadder

DJUREN BEHÖVER DIN HJÄLP

Livet på planeten hotas. De flesta djur påverkas på flera sätt av människans framfart – av förstörda livsmiljöer, klimatförändringar, föroreningar, tjuvjakt och rovfiske.

havssköldpadda
Klimatkrisen
Havssköldpaddor föder färre hanar i värme

flodhäst
Överexploatering
”Det nya elfenbenet”

sumatranoshörning
Förstörda livsmiljöer
Nu hotas sumatranoshörningarnas skogar

Läs här

Tillsammans kan vi stoppa utrotningen – för en levande planet.

BLI FADDER SKÄNK EN GÅVA Läs mer

Senast ändrad 22/02/24