Earth Hour, 30 mars 2019

Tävla med klassen

Nu planerar vi inför skoltävlingen kopplad till Earth Hour 2019. Mer information kommer inom kort.

Visste du att 1/3 av vår klimatpåverkan här i Sverige kommer från vår matkonsumtion. Vi äter och lever som om vi hade fler än fyra planeter, när vi egentligen bara har en. Lyckligtvis är maten en av de delar i vår vardag som vi kan påverka mest, och som vi kan förändra på ganska enkla sätt. Vi bestämmer ju själva vad vi lägger på vår tallrik.

Temat för årets Earth Hour är just matkonsumtion. Därför utlyser vi på WWF en tävling där ni i skolorna ska få skapa en rätt som inte bara smakar gott för den som äter den, utan även för klimatet.

Var med ni också!

Hur går tävlingen till?

1. PLANERA - Här planerar ni allt tillsammans med era barn och elever, så att de känner att de är en viktig del i arbetet mot en klimatsmart livsstil. Här samlar ni in information, tittar på recept och diskuterar tillsammans vad ni tycker ska ingå i en klimatsmart rätt. Ni kan arbeta hela klassen, eller i mindre grupper, det som passar er bäst.

2. UTFÖRA - I den här fasen skapar ni er rätt. Antingen tar ni ett redan existerande recept, förändrar ett som ni hittat, eller skapar ert eget. Det kan vara roligt att laga rätten tillsammans om ni har den möjligheten, annars kan den lagas i skolköket, i hemmet eller i fantasin.

3. SPRIDA - Få fler att se att klimatsmart mat samtidigt kan vara både god och ha låg klimatpåverkan. I den här fasen ska ni sprida vidare det ni lärt er. Det kan vara till föräldrarna, resterande elever, allmänheten och/eller beslutsfattare.