Årets Miljöhjältar 2010 prisade

Foto: Ola Jennersten

Den 19 oktober fick Årets Miljöhjältar 2010 ta emot diplom ur Carl XVI Gustavs hand på WWFs höstmöte. Christer Borg, som prisades för arbetet med att rädda älvar, hade grön slips dagen till ära.

Det blev en härlig, varm stämning i konferensrummet på WWF i Solna när de fyra miljöhjältarna (vissa med familj) förklarade sina projekt och berättade om hur de med dessa bidrar till en bättre och grönare värld.

Kung Carl XVI Gustav gav sedan ett diplom till vardera av miljöhjältarna och tackade för deras insatser.

Mariann Eriksson, kommunikationschef på Världsnaturfonden WWF, var också med och läste upp juryns motiveringar (se nedan).

- Vi på WWF är glada att vi kan lyfta fram alla goda ideér och krafter som finns i samhället. Och att vi med dessa miljöhjältar visar för andra att det är möjligt att agera för en mer hållbar värld i sin egen närmiljö, sade hon.

Juryns motiveringar:

Familjen Åkerlind Elevall, Järna i Södertälje kommun med Magnus Åkerlind och Sophy Elevall, plus barnen Maximillian Sandgren och Amatheus Elevall. 1410 röster.

"För att de bestämt sig för att göra allt de kan för den här planeten. Till exempel har de övertalat Universal Pictures att släppa visningsrätten fri för filmen HOME, så att vem som helst gratis får visa den i Sverige. Familjen gör också det inspirerande magasinet Heroes of Today för unga som tillsammans med HOME (i ett visningspaket med handledning) säljs till gymnasier och högskolor. Dessutom lever de grönt och ekologiskt. En familj som gått från ord till handling och vill inspirera oss andra att göra det samma."

Linus Källander, Stockholm. 1467 röster.

"För att ha startat kampanjen Dyrare Mat, Nu! som på ett smart sätt utnyttjar sociala medier för att sprida budskapet om att den konventionella maten är för billig för vår planets bästa. Kampanjen har fått stor spridning och har tack vare sitt provocerande kampanjnamn och tydliga budskap förmodligen öppnat många ögon för problemen inom livsmedelsindustrin."

Christer Borg, Näsåker i Sollefteå. 3171 röster.

"För att han lagt ner hela sin själ i arbetet med att rädda norrländska älvar genom Älvräddarnas Samorganisation från Näsåker i Ångermanland, och för att han med oförtruten energi sprider sin kunskap om energi, ekologi och vårt ansvar för natur och jord."

Plus Juryns hederspris till Simon Eisner, Göteborg.

"För sitt tidskrävande och helt ideella arbete med Allwin, en stiftelse som samlar samhällets överproduktion och delar ut till behövande hjälporganisationer och individer. Företagen får lägre kostnader, miljön belastas med mindre avfall och överproduktionen tas om hand i stället för att slösas bort. Simon Eisner har lyckats förena miljöansvar med socialt ansvarstagande enligt ett koncept som skulle fungera var som helst i världen. Det här är en lösning som alla vinner på."

Juryn bestod av representanter från WWF, Minplanet och WWFs samarbetspartners Trygg-Hansa, Kalmar kommun och TV4-gruppen.

Elin Dunås

Senast uppdaterad 2013-09-24

Om Årets Miljöhjälte

Årets Miljöhjälte är en utmaning som startades 2010. Syftet är att lyfta fram exempel på personer som gör något extra för miljön och som kan inspirera andra att bli lite grönare.

Min Vardag

Inspirerande exempel på hur man kan leva mer hållbart & de senaste trenderna inom grön livsstil.

Fira en hållbar grön jul

Fira en hållbar jul Foto: Istockphoto

Njut av julen med gott miljösamvete! Ta del av våra hållbara tips på allt från klappar till mat.

Allt om hållbart julfirande

Skogen visar vägen ut ur stressen

Forskning visar att skogen kan göra oss mindre stressade. Vi testar om det funkar och hänger med på en tur ute i de värmländska skogarna.

Naturguiden Olle Kvarnbäck leder turen

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

Fördel tågsemester

Tycker du att resan är vägen, inte bara målet? Prova att tågsemestera!
Phillip Weiss ger råd

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Bor man nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena Nilsson och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Läs fler artiklar ur arkivet