Vill ditt företag stödja WWF

Ditt företag kan stödja WWFs arbete genom att skänka en företagsgåva eller bli WWF Vänföretag. Klicka på respektive  webbanner nedan för mer information.

Stromma och WWF samarbetar för att rädda Östersjön

Foto: Mauri Rautkari / WWF-Canon

Strömma Turism & Sjöfart och Världsnaturfonden WWF samarbetar för ett renare Östersjön. Resenärer och partners ska utbildas om Östersjöns miljöutmaningar och företaget ska bidra till lokala naturvårdsprojekt som kan förbättra havsmiljön i regionen.

– Vi har nästan 80 passagerfartyg som gör utflykter i Östersjöns vatten. Det är viktigt för Stromma att stolt kunna visa upp våra vackra och unika miljöer. Både länder och företag behöver ta ansvar för att havsmiljön inte mister sin attraktion som rekreationsområde. Vi stödjer WWFs opinionsbildande arbete och vill gärna involvera våra kunder och partners i det, säger Jan Larsén vd för Strömma Turism & Sjöfart.

Ett rent Östersjön kan ge 550.000 nya job
Östersjöns miljö har drabbats hårt av miljögifter och överfiske genom åren. Allt färre havsfåglar syns och omfattande algblomningen har blivit ett årligt återkommande inslag under sommaren. Östersjön är inte bara viktig för alla semesterfirare utan också en viktig inkomstkälla för alla länder i regionen. En östersjö i ekologisk balans skulle kunna skapa 280 miljarder kronor i årligt mervärde och en halv miljon jobb till regionen år 2030, enligt rapporten "Turning adversity into opportunity: A business plan for the Baltic Sea” utförd av Boston Consulting Group.

Samarbetet omfattar Sverige, Finland och Danmark
Samarbetet omfattar hela Strommakoncernen och omfattar Sverige, Finland och Danmark. Strommas mål är att bli ledande när det gäller hållbarhetsfrågor i sin bransch och bidra till att driva på utvecklingen och öka passagerarnas miljömedvetenhet. Stromma stödjer även ett svenskt WWF-projekt, Rikare Skärgårdshav, där konkreta åtgärder genomförs för att förbättra havsmiljön.

– WWF har valt att samarbeta med Stromma i arbetet för att förändra Östersjöns miljö i mer hållbar riktning. De vill också inspirera andra att ta efter deras goda exempel. Vi är väldigt glada över att de vill stödja lokala naturvårdsprojekt i Östersjöregionen, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Korta fakta om Stromma
Strömma Turism & Sjöfart AB och många av företagets varumärken har en stark koppling långt tillbaka i svensk turisthistoria. Stromma har sina rötter i ett finskt bolag, Ångfartygs AB Bore, som grundades 1897 av bl.a. Fredric von Rettig. Än idag är det släkten von Rettig som äger Stromma genom Hans von Rettig och hans familj.

Sedan 1999 har Stromma förvärvat bl.a. det anrika företaget Rederi AB Göta Kanal, bussbolagen Interbus och EkmanBuss Flexibussitet samt sightseeingföretaget Royal Sightseeing. Idag består företaget av en mängd olika varumärken runt om i hela Sverige – från Malmö i söder till Stockholm i norr. Vi har även verksamhet i Danmark, Norge och Finland. Läs gärna mer om våra varumärken under fliken Våra varumärken.

Läs mer om Stromma här

Foto: Martin Kielland

Senast uppdaterad 2017-04-25

WWFs samarbetspartners

Mer om samarbetet

Strömma Turism & Sjöfart och Världsnaturfonden WWF inleder ett treårigt samarbete för ett renare Östersjön. Stromma kommer framförallt att stödja WWFs opinionsbildande arbete. Strommas mål är att bli ledande när det gäller hållbarhetsfrågor i sin bransch och bidra till att driva på utvecklingen och öka passagerarnas miljömedvetenhet. Stromma stödjer även ett svenskt WWF-projekt, Rikare Skärgårdshav, där konkreta åtgärder genomförs för att förbättra havsmiljön.

Stödet till WWFs arbete kring Östersjön går till bland annat till att skydda Östersjön från överfiske, stoppa övergödningen, stoppa farliga utsläpp av miljögifter, skapa säkrare sjöfart och minska oljeutsläpp.

>> Läs mer om WWFs arbete för att rädda Östersjön här

Kontakta oss för mer information om våra företagssamarbeten.

foretag@wwf.se