Hanö Foto: Ronald Haagensen

Amerikans klimathjälte får Childrens Climate Prize

Idag torsdag 24 november äger Childrens Climate Prize rum i Södertälje. Årets vinnare är Xiuhtezcatl Martinez, 16 år från USA. Han är ledare för Earth Guardians, en global organisation av unga som arbetar tillsammans för att skapa en positiv förändring för att bekämpa klimatförändringar. Tävlingen syftar till att uppmärksamma barn som gjort en insats för klimatet och miljön.

Xiuhtezcatl Tonatiuh Martinez, från Colorado, USA, är årets vinnare av Children's Climate Prize. Han är 16 år, klimataktivist och hiphop-artist och har varit engagerad i klimatfrågan sedan han var sex år. Han är ledare för Earth Guardians, en global organisation av unga aktivister från hela världen som arbetar tillsammans för att skapa en positiv förändring, för att bekämpa klimatförändringar och andra viktiga frågor som kommer att definiera framtiden. Han har talat på några världens allra största scener, bland annat på FN:s toppmöte i Rio de Janeiro Rio+20 och varit huvudtalare vid FN:s generalförsamling i New York.

Xiuhtezcatl Martinez, vinnaren av Childrens Climate Prize 2016. Foto: Saga Sandin / WWF

Xiuhtezcatl Martinez, vinnaren av Children's Climate Prize. Foto: Saga Sandin / WWF

Tävlingen är initierad av Telge Energi, och priset är en medalj, diplom och 50 000 kronor. Juryn 2016 bestod av ordförande Johan L. Kuylenstierna, chef på Stockholm Environment Institute, Kjell A Nordström, företagsekonom och författare, Sandra Jönsson, WWF Panda Planet, Katarina Mohlin, kommunikationsdirektör If och Soledad Piñero Misa, social entreprenör och grundare av Retoy. Barn från Frankrike, USA och Nya Zeeland, som deltog på Children's Climate Conference 2015 deltog också i juryarbetet, likaså elever från Blombackaskolan klass 5 i Södertälje.

Juryns motivering lyder:
"Genom sitt engagemang och kärlek för klimatfrågor har årets vinnare redan i unga år haft en enorm inverkan på många människor, från barn och ungdomar, till beslutsfattare med makt att påverka vår planets framtid. Med en unik kompetens att kunna kombinera aktivism med politisk skicklighet, har han visat både passion och mod, aldrig undvikit kontroversiella frågor som att till exempel kräva ett förbud mot fracking i sin egen stat Colorado. Genom att göra det, har han utmanat starka politiska och ekonomiska krafter. Som en hip-hop-artist med ett tydligt budskap har han visat styrkan i att länka kultur med miljöfrågor som ett sätt att mobilisera engagemang och handling.”

Senast uppdaterad 2016-11-24