Earth Hour 2018. 24 mars 2018.

Dags för Earth Hour lördag 24 mars

2018-02-06

Lördag 24 mars klockan 20.30-21.30 är det dags för Earth Hour - världens största miljömanifestation. Den har vuxit från symbolhandling till en rörelse som engagerar hundratals miljontals människor, företag och städer över världen sedan starten i Sydney i Australien för tolv år sedan.

I Sverige ordnar kommuner, företag och skolor en rad aktiviteter under Earth Hour-veckan i mars på temat One Planet Life - ett hållbart liv på vår enda planet.

- Vi har alla möjligheter att drastiskt minska vår miljöpåverkan samtidigt som vi sparar pengar och får positiva hälsovinster. Och det bästa är att det många gånger är lätt och roligt att göra en god gärning i vardagen.  Bara maten vi äter står för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp och vår överkonsumtion bidrar till att djur och natur tar stryk.  Vi behöver ta stora, snabba steg mot en hållbar livsstil inom gränsen för vad vår enda planet klarar av - ett One Planet Life, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

- Politiker, företag, städer och investerare måste i snabbare takt fatta beslut som drastiskt minskar utsläppen och gör det enkelt att leva hållbart. Det krävs om vi ska klara Parisavtalet och målet att hålla den globala uppvärmningen väl under 2-grader med sikte på max 1,5 grader.

WWF vill inspirera människor att ta hållbara beslut när det gäller fem B:en: bilen (transporter), biffen (maten), bostaden (boende), butiken (konsumtion) och börsen (sparande).

- Genom att gå över till förnybar energi, kraftigt minska köttkonsumtionen och matsvinnet och resa och handla mer hållbart, kan vi bidra till att leva planetsmart, säger Ola Hansén, klimatexpert på WWF.

Fakta:

• Earth Hour startades av WWF i Australien 2007 och har sedan dess vuxit lavinartat. 2017 deltog miljoner människor i 7000 städer i 187 olika länder på sju kontinenter.

• Det är ingen energisparkampanj, men en kraftig energieffektivisering globalt är en mycket viktig del om vi ska klara klimatutmaningen.

• 87 procent av Sveriges kommuner var med förra året. Nästan halva befolkningen uppgav (enligt Sifo) att de blev inspirerade att införa nya klimatsmarta vanor i samband med Earth Hour.

• Enligt WWFs Living Planet Report (2016) så lever mänskligheten som om vi hade 1,6 jordklot till vårt förfogande och svenskarna som om vi hade cirka 4 jordklot.

Fakta: Så här kan du bli mer klimatsmart:

Bilen: Halvera resandet med fossila bränslen. Res klimatsmartare med tåg, buss, och kollektivtrafik, semestra utan flyg och rör på dig dubbelt så mycket, till exempel med cykel.

Biffen: Minska köttkonsumtionen kraftigt, öka intaget av gröna proteiner och sluta slänga ätbar mat - det vinner både du och planeten på!

Bostaden: Halvera energianvändningen från din bostad. Släck mer och gå helst över till LED-lampor. Fördubbla ditt positiva bidrag genom att producera egen förnybar el med egna solceller eller andelsägd sol- eller vindkraft.

Börsen: Halvera utsläppen från ditt sparande och dubblera ditt klimatsmarta sparande. Välj en bank, fondförvaltare eller ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig med fossilfria placeringar.

Butiken: Konsumera klokare - halvera din klimatpåverkan från shopping, handla second-hand och fördubbla ditt positiva bidrag genom att använda cirkulära och digitala tjänster.

Läs mer på: www.wwf.se/earthhour

För frågor, kontakta:

Ola Hansén, senior rådgivare hållbar energi och klimat WWF, 070-280 80 33
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77, presstelefon, 08-546 575 00

Senast uppdaterad 2018-02-06

Fakta: Earth Hour

Earth Hour startades av WWF i Sydney år 2007 som ett sätt att skapa uppmärksamhet kring energi- och klimatfrågor. Manifestationen har vuxit snabbt under åren och 2017 deltog tusentals städer i 187 länder. Ikonbyggnader som Operahuset i Sydney, Egyptens pyramider och Jesus-statyn i Rio släcks.

Läs mer på wwf.se/earthhour