Bli fadder - för livet i haven.

Den största mångfalden av liv på jorden finns i havet. WWF arbetar hårt för att skydda de marina ekosystemen och de fantastiska arter som finns i haven från hot som överfiske, nedskräpning, klimatförändringar och föroreningar. Hjälp oss i vårt arbete för ett levande hav - bli Marinfadder!

Bli fadder

För ett rikt och välmående hav

På vår planet utgör haven 71 procent av ytan. Livet på jorden började här – från den minsta bakterien till den allra största varelsen, blåvalen. Haven förser oss med massor av viktiga resurser. Bland annat med mat, som fisk, skaldjur och alger. Vi människor har sett haven som oändliga, där det alltid funnits ett överflöd, men tyvärr stämmer inte det. Haven mår dåligt och hoten är många. Överfiske, nedskräpning, utvinning av olja, gas och mineraler, sjöfart, klimatförändringar och försurning är några av dem. Det är vårt ansvar att bevara ett levande hav för kommande generationer! Som Marinfadder gör du en ovärderlig insats.

OBS! Den 10 dec är senaste dagen vi behöver din påskrivna fadderanmälan för att du ska hinna få premien innan jul.

Som Marinfadder får du:

• Välja mellan en fin sköldpadda i plysch eller en berlock med sköldpadda på.
  • Fadderrapporten om WWFs marina arbete (e-nyhetsbrev) fyra gånger per år.
  • Tillgång till WWFs Instagramkonto för faddrar där vi delar bilder, filmer och information.

En liten havssköldpadda på väg ut ur sitt skal och mot sitt livs äventyr i havet. Bilden är tagen i Mafias Marina Nationalpark som har skapats bland annat med stöd av WWF. Foto: Roger Hopper WWF Canon.

Vad WWF gör

Marinfadder - för livet i haven

Världshaven och våra kuster är hem för en otrolig mängd liv - och avgörande för människors försörjning och hälsa. Men skadlig och ohållbar mänsklig aktivitet påverkar marina livsmiljöer, marina arter och människor runt om i världen. WWFs globala arbete för haven skapar lösningar för att skydda de marina ekosystemen och använda havets resurser på ett hållbart sätt.

WWFs arbete för ett levande hav innebär att vi stödjer och driver en mängd olika naturvårdsprojekt för att skapa bättre skötsel och skydd för miljön i haven. Vi kämpar på så sätt för att skapa marina skyddade områden med bra skötselplaner. Marina däggdjur och stora fiskar, som är högt upp i näringskedjan, är bra indikatorer på hur haven mår generellt. Om de här arterna försvinner blir effekterna på ekosystemen stora. Människans påverkan i form av jakt och fiske, sjöfart, utvinning av olja och gas samt gruvdrift på havsbotten, är allvarliga hot mot ekosystemen som WWF arbetar med att stävja.