Foto: Martin Harvey / WWF-Canon

Ekologiska fotavtryck – utbildningsmaterial

Här hittar du olika utbildningsmaterial på temat ekologiska fotavtryck.

Våra ekologiska fotavtryck

Hur hänger en vanlig svensk grillkväll ihop med förvandling av tropiska skogar? Mer än vi tror påverkar vi miljön i länder långt bort, vi gör ekologiska fotavtryck. En uppsättning elevblad informerar om odling, handel och konsumtion av palmolja, soja och tropiskt timmer. En tillhörande lärarhandledning ger förslag på metoder och aktiviteter. Utbildnings-materialet riktar sig till åk 7-9 och gymnasiet.

Fotavtryck på hållbar väg

Om alla i världen levde som vi i Sverige skulle det behövas drygt tre jordklot – men vi har bara en planet. Ett enkelt sätt att få ett kvitto på hur många planeter som skulle behövas om alla på jorden hade samma livsstil som svensken är att beräkna sitt ekologiska fotavtryck i en kalkylator.

En Levande Planet

En Levande Planet är en webbaserad handledning för arbete med globala utmaningar och lösningar för att nå hållbar utveckling. Materialet utgår bl a från begreppet ekologiska fotavtryck och riktar sig till både elever och lärare, främst på gymnasienivå.

Ladda ner tidning

Tidningen ”Ekologiska fotavtryck – Vår påverkan på planeten” ger en bra introduktion till ekologiska fotavtryck och hållbar utveckling. Ladda ner

Senast uppdaterad 2016-09-21

Lär dig mer om handelsvaror

Läs WWFs fotavtryckstidning

Visste du att ditt köp av köttbullar här hemma i Sverige kan sätta avtryck i Brasiliens savanner och regnskogar eller att jeansen du har på dig är gjorda av bomull som kräver enorma vattenmängder då den odlas?

I WWFs tidning Ekologiska fotavtryck kan du läsa om hur vår konsumtion påverkar miljön runtom i världen.

Ladda ner och läs tidningen