
2010 blev Volvokoncernen världens första biltillverkare att gå med i Climate Savers, WWFs globala klimatprogram. Och det har gett resultat – Mellan 2009 och 2014 minskade Volvos utsläpp med mer än 40 miljoner ton koldioxid, vilket motsvarar mer än 60 procent av Sveriges samlade utsläpp under ett år. Till år 2020 ska utsläppen minska med ytterligare 40 miljoner ton.
Som medlem i WWFs Climate Savers-program är Volvo ett av flera multinationella företag som tagit upp kampen för att minska utsläppen av koldioxid. De företag som blir medlemmar i Climate Savers lovar att minska sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan WWF och respektive företag. Resultaten granskas av oberoende tekniska experter. Det överenskomna målet måste vara mer ambitiöst än vad företaget skulle ha satt på egen hand, och företaget förväntas ta en ledande position i sin bransch i att minska utsläppen av växthusgaser. Sedan Volvo blev medlem i Climate Savers har företaget under 2009-2014 minskat sina utsläpp av koldioxid med mer än 40 miljoner ton och har som mål att fram till 2020 ha minskat med ytterligare 40 miljoner ton. Dessa mål är främst kopplade till effektivisering av produkternas bränsleförbrukning.
I samarbetet ingår också så kallade ”magnifiers”, det vill säga bredare åtgärder som syftar till att driva utvecklingen inom Volvo och i transportsektorn. Exempel på detta är elektrifiering och hybridisering av bussar och anläggningsmaskiner samt arbete inom FN för att driva hållbarhet inom sektorn.
Transportsektorn har en stor påverkan på klimatet. Volvokoncernens åtaganden i Climate Savers är ett bra exempel på hur transportsektorn kan arbeta för att få ner sina utsläpp i hela värdekedjan, med potential att förändra framtidens transporter. Samarbetet är ett viktigt steg för att begränsa klimatrisker och driva övergången till ett förnybart energisystem för transporter och industrier.
”Att arbeta med WWF som har ett globalt perspektiv är oerhört viktigt för att Volvo ska förstå vart världen är på väg, vilka utmaningar vi har framför oss och vad vi behöver göra. Samarbetet ger stöd både internt och externt. Vi får hjälp med att stämma av att vägen framåt leder i rätt riktning och är trovärdig. WWFs globala nätverk är viktigt för att hjälpa Volvo nå ut till relevanta intressenter i olika länder.”
Niklas Gustavsson, Chief Sustainability Officer, Volvo Group
AB Volvo tillverkar och säljer lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner och motorer över hela världen och har ca 100 000 anställda. Avtalet mellan Volvo och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens varumärken Volvo Construction Equipment, Volvo Bussar, Volvo Lastvagnar, Mack Trucks, Renault Trucks, UD Trucks och SDLG. SDLG tillverkar anläggningsmaskiner i Kina, och är det första kinesiska företag som gick med i Climate Savers.
Senast ändrad 16/08/19